Sponsor

Friday, March 28, 2014

Perjanjian Damai Kerajaan Filifina Dan MILF - ....‘Peluru Digantikan Dengan Buah-Buahan’...

Kerajaan Filipina (GPH) dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) membuka lembaran baru bagi hubungan mereka sebelum ini yang ditandai dengan permusuhan dan sikap saling tidak mempercayai apabila mereka duduk semeja untuk menandatangani Perjanjian Komprehensif mengenai Bangsamoro (CAB) bagi membuka jalan ke arah mencari penyelesaian politik di Mindanao.

Perjanjian penuh bersejarah yang diusahakan Malaysia ini berlangsung di perkarangan Istana Malacanang serta turut dihadiri Presiden Filipina Benigno Aquino III dan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak.
Rundingan damai dengan MILF, yang bermula pada 1997, bertujuan menamatkan pemberontakan di wilayah selatan Filipina sejak tahun 1970-an, yang sehingga kini telah meragut lebih 100,000 nyawa. Malaysia bertindak sebagai pemudah cara pihak ketiga dalam proses damai ini, dengan Kuala Lumpur mula menyertainya pada 2001.
Perjanjian damai GPH-MILF bermatlamat mewujudkan satu entiti politik berperintahan sendiri dikenali sebagai Bangsamoro, yang akan mempunyai lebih banyak kuasa politik dan ekonomi.
Entiti baru ini akan menggantikan Wilayah Autonomi Islam Mindanao, sejajar dengan Undang-undang Asas Bangsamoro, yang akan diluluskan Kongres Filipina dan disahkan penduduk terbabit. – Bernama, 27 Mac, 2014.
MI/28 Mac 2014

Foto- Penyokong MILF dalam satu perhimpunan di Kota Cotabato,Mindanao bagi menyatakan sokongan mereka terhadap Perjanjian Damia dengan Kerajaan Filifina.

“ Mari kita ganti pertukaran peluru dengan buah-buahan ”.... kata Aquino dipetik dari satu sumber lain..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/