Sponsor

Wednesday, March 5, 2014

Penularan Wabak AIDS, Ulama Syiah Di Minta Hentikan Segera 'Kahwin Mut'ah'.....



IRAQSebuah laman web, ‘Akhbarul Iraq’ melaporkan pada Selasa/04/03/2014, ada seorang doktor di Iraq mengumumkan adanya penyebaran AIDS di Najaf, kota suci bagi syiah, akibat nikah mut’ah dan memintah agar ulama syiah segera menghentikannya.

Dr Hussein Abdullah al-Jabiry, Ketua Institute Penangan Penyakit Menular di kota Najaf, utara Baghdad, menegaskan bahwa rata-rata penderita penyakit AIDS di kota Najaf terdiri dari pemeluk syiah.. ia menambahkan bahwa penyebaran penyakit AIDS ini adalah fenomena praktik nikah mut’ah. Selebihnya adalah para pengunjung syiah yang datang dari Iran dan Pakistan.
Al-Jabiry mengkritik para pembesar-pembesar syiah itu yang mencatat pernikahan secara kontrak antara pemuda dan pemudi, di mana kahwin kontrak tersebut tidak melebihi 1 minggu bahkan ada yang cuma sehari semalam.

Oleh kerana itu, al-Jabiry meminta pihak al-Hauzah al-‘Ilmiyyah dan marja’iyyat (ulama-ulama syiah) untuk menghentikan perkahwinan kontrak untuk masa-masa mendatang hingga Jabatan  Kesihatan memberikan ketentuan tempoh untuk mengatasi krisis yang semakin meruncing ini. Perlu disebutkan juga, Kota Najaf mencatat rekod tertinggi pada bulan Februari di mana pengidap penyakit AIDS melebihi 80 kausus dan lebih dari 4000 pecandu narkoba dari Iran.....

Edit/copy voaislam

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/