Sponsor

Tuesday, February 11, 2014

Penduduk Gempar, Air Sungai Bertukar Menjadi Merah...

Gempar…!..Ribuan Penduduk sekitar Sungai Jambatan Kuning, Tanjung Laut, Bontang Selatan, Indonesia menjadi heboh bila Muara Sungai yang mengalir airnya bertukar menjadi Merah. Kejadian yang berlaku pada Selasa 11/2/2014 ini telah mengundang pelbagai telahan. Menurut sumber, Kejadian itu bermula sekitar pukul 14.00 waktu Indonesia.

“Pendapat yang paling kuat kerana (tumpahan) cat, Bisa jadi fenomena alam atau ulah manusia, tapi tak lepas dari kekuasaan Allah Subhanahu Wata’ala,” lanjut pengurus Keluarga Pelajar Mahasiswa Kalimantan Timur (KPMKT) ini.
Sumber lain pula berkata, “warna merah darah tersebut berasal dari limbah perusahaan. Namun dia masih sangsi, sebab air itu tidak berbau cat maupun limbah lainnya”… Jelas Rusdianto… “Nggak bau airnya, biasa aja. Perusahaan juga jauh. Itulah anehnya,” tambahnya.
Andi Mattawwape, salah seorang warga setempat, menduga perubahan warna air sungai itu fenomena biasa…katanya..“Itu (mungkin akibat) ulah nakal warga situ nyuci drum di pinggiran muara,” ujarnya kepada media.
Hingga berita ini diturunkan, belum diketahui pasti penyebab perubahan warna air sungai tersebut.
Ketua Masyarakat,Agus Amir pula mengatakan, pihaknya belum bisa memastikan penyebab perubahan warna sungai tersebut. “Kami baru mengambil sample, jadi belum bisa memastikan penyebabnya,” ujar Agus Amir.
Fenomena ini menarik perhatian masyarakat Bontang. Mereka berbondong-bondong menyaksikan aliran sungai itu.
Berita dari pelbagai sumber...

5 comments:

  1. Cat??? ;D berapa banyak cat tumpah boleh jadikan sungai besar menjadi semerah itu??...

    ReplyDelete
  2. Ambil sample dan test di makmal. Mungkin ada kandungan selain daripada Hidrogen Oksida.....

    ReplyDelete

http://penburukonline.blogspot.my/