Sponsor

Tuesday, February 11, 2014

Dituduh Sebagai 'Musuh Tuhan', Nyawa Hashem Shaabani Berakhir Di Tali Gantong....

Seorang penyair keturunan Arab Sunni, 'Hashem Shaabani yang gemar mengkritik pemerintah Iran berakhir ditali gantung. Pengadilan Iran menyatakan bahwa Shaabani bersalah kerana dianggap mengancam keamanan nasional dan bertindak sebagai “musuh Tuhan”.

Aljazeera isnin 10/2/2014 menyebut bahawa Shaabani dan seorang lelaki lain bernama Hadi Rashedi telah digantung di sebuah penjara yang tidak disebutkan pada 27 Januari lalu.
Shaabani, yang dikenal lantang menyuarakan penindasan yang dialami orang-orang dari Arab sunni di Daerah Khuzestan, dipenjara oleh pemerintah Syiah Iran sejak bulan Februari-Mac 2011. Selain dituding sebagai Muharib atau 'musuh Tuhan, pengadilan Iran juga menganggap bahawa Hashem Shaabani telah melakukan kerusakan di muka bumi.
Shaabani, 32, merupakan pengasas Dialog Institute dan terkenal akan puisi-puisinya dalam bahasa Arab dan Parsi. Tahun 2012 dia muncul di stesyen Press TV milik pemerintah Syiah Iran, di mana Shaabani telah dipaksa untuk mengaku melakukan “terorisme separatis,”.
Sumber BBC memetik dari sumber kementerian Iran, Kematian Hasyem Shaabani telah dimaklumkan kepada keluarganya dan memberitahu lokasi makam tersebut.
Menurut Amnesty International, dalam bulan Januari sahaja,Iran telah menjatuhkan hukuman mati seramai 40 orang. Laporan juga menunjukkan bahwa sejak Hassan Rouhani menjadi Presiden Iran pada Ogos 2013, seramai 300 orang telah meninggal di tali gantung.
Berikut salah satu puisi Hashem Shaabani dipetik melalui Al ahwaz info :
Ada tujuh sebab yang membuatmu cukup untuk mati...
Selama tujuh hari, begitulah mereka berteriak kepadaku...
Engkau memulai perang terhadap Tuhanmu...
Di hari Sabtu mereka berkata: Engkau adalah orang Arab...
Di hari Ahad mereka berujar: Baguslah, engkau berasal dari Ahwaz (wilayah sunni di Iran)
Isnin nya mereka berucap: Ingatlah bahwa engkau adalah warga Iran...
Pada Selasa nya: Engkau menyalakan pemberontakan lama...
Rabu: Apakah suaramu lebih tinggi dari orang-orang lainnya..?
Di hari Khamis: Engkau adalah penyair dan penyanyi...
Pada hari Jumaat: Engkau adalah seorang lelaki...
Apakah itu semua belum cukup untuk membuatmu mati...?.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/