Sponsor

Saturday, February 1, 2014

Dulu dan Kini - “ Taslam Yadak Ya Muallim, Quud Safinah Ya Muallim.”......

Letjend Hafez Asad, mantan presiden Suriah (mbn)   
Jika di lihat kembali sejarah penggulingan Presiden Suriah yang sah pada tahun 1970, ternyata apa yang dilakukan oleh Jeneral Fatah As Sisi terhadap Presiden Sah Mesir, Dr Morsi hampir saja ada kesaksamaan.

Merujuk kepada akaun Facebook milik Berita Ikhwan Muslimin yang dilaporkan berkata, Ada kemiripan yang sangat jelas antara kudeta militer yang dipimpin Jen. Fatah As-Sisi pada 3 Julai tahun lalu, dengan yang dilakukan Hafez Asad pada tahun 1970.
Menurut MBN, Leftenan Jenderal Hafez Asad melakukan kudeta militer atas presiden sah Suriah, Nuruddin Atasi, pada tahun 1970. Ketika itu, Hafez Assad memberikan kudetanya sebuah ‘slogan’ yang sangat indah, iaitu “Harakah Tashihiyah” atau (Gerakan Membenarkan). Hafez Assad juga bersikap seolah-olah tidak berminat langsung  dengan jawatan presiden, sehingga perlu menempatkan orang lain, iaitu Ahmad Hasan Khatib, yang akhirnya diberi peluang menjawat jawatan Presiden dari 18/11/1970 hingga 22/2/1971(sekitar 4 bulan).
Empat bulan selepas itu, , terjadilah satu gelombang besar kebangkitan rakyat dengan demonstrasi yang meminta dan mendukung Hafez Assad untuk menjadi presiden Suriah. Media dan saluran radio ketika itu diberikan peranan penting untuk menyampaikan berita-berita indah berkaitan pemerintah Kudeta Suriah. Antara yang selalu disiarkan adalah lagu “Taslam Yadak Ya Muallim, Quud Safinah Ya Muallim.” Atau bermaksud ‘Terima Kasih Atas Jasamu, Tuan. Nakhodailah Perahu Ini, Tuan’…..
Demonstrasi-demonstrasi yang dimomokan inilah yang akhirnya dijadikan alasan oleh Hafiz Assad untuk merasakan bahawa dirinya terpaksa menjadi seorang presiden. Tidak lama selepas itu, Hafez Assad pun ditabalkan menjadi Presiden Suriah dari tahun 1971 sehingga meninggalnya pada tahun 2000 yang lalu. Selepas peninggalan nya, kini Suriah dipimpin oleh anak nya, Basyar Assad yang cukup dikenali oleh Rakyat Suriah dan Dunia sebagai pembawa obor kehancuran…
MESIR
Lihat kembali apa yang telah berlaku di Mesir kini. Adakah perwatakan dan tingkah laku Jenderal Fatah Al Sisi juga mempunyai cara yang hampir sama dengan Hafez Assad ?. Sudah tentulah Jen. Fatah As Sisi akan mempergunakan seluruh jentera-jentera propagandanya termasuk media dan tokoh-tokoh agama bagi menyampaikan kehendak peribadinya untuk memiliki jawatan sebagai Presiden Mesir…Bukan kah kini ada cadangan oleh pihak tertentu untuk mendesak Fatah As Sisi sebagai Presiden Mesir....?

1 comments:

http://penburukonline.blogspot.my/