Sponsor

Saturday, February 1, 2014

Imam Masjid Celaru - ' Boleh Menceraikan Isteri Demi Keamanan Negara "....


Mazhar Syahin, imam Masjid Makram Ubaid, Kairo (islammemo)
Ikhwanul Muslimin diserang lagi., Kali ini muncul sebuah fatwa yang luarbiasa dan mengejutkan dunia islam. Mazhar Syahin, imam masjid Makram Ubaid, Kairo, Mesir, yang menyokong puak-puak kudeta tentera ke atas Presiden Mursi, menyatakan bahwa para suami di Mesir harus menceraikan isteri-isteri mereka yang ketahuan menjadi anggota Ikhwanul Muslimin.
Dalam satu acara “ Ma’asy Sya’bi ” yang disiarkan television 'Shudal Balad' , pada Khamis 30/1/2014 yang lalu, Mazhar Syahin mendasarkan fatwanya itu demi memelihara kepentingan Negara. Syahin mengatakan, “ Seorang isteri yang merupakan anggota Ikhwan Muslimin tak berbeda dengan sel-sel Ikhwan, atau bom waktu yang ada di atas kasur kalian.”
Syahin juga mengatakan, “ Banyak lelaki yang ditimpa musibah dengan mempunyai isteri-isteri Ikhwan. Mereka harus bisa mengorbankan isteri-isterinya demi kepentingan negara yang lebih besar.” Menurutnya, memang seorang isteri Ikhwan tidak sampai perlu dibunuh, cukup dengan dicerai dan tetap diberi hak-haknya sebagai isteri yang telah dicerai.

Menanggapi fatwa kontroversi ini, Dr. Ibrahim Najm, penasihat Mufti Mesir, menyatakan bahwa pernyataan Syahin adalah pandangan peribadi, bukan fatwa. Najm menyatakan, “Tidak boleh menceraikan seorang isteri hanya kerana perbezaan pandangan politik.”


Pemerintah kudeta Mesir telah rasmi memasukkan Ikhwanul Muslimin ke dalam kategori organisasi pengganas, setelah beberapa minggu sebelumnya menjadikannya sebagai organisasi yang dilarang untuk bergiat dalam lapangan politik Mesir. Semua aset yang dimiliki Ikhwan telah disita, bahkan juga aset milik para tokoh yang diduga menjadi anggotanya. 
Sikap pemerintah kudeta ini banyak mendapat tentangan dari pelbagai Negara, termasuk negara-negara Barat yang masih memandang Ikhwanul Muslimin sebagai sebuah Organisasi Perdamaian. Ikhwan Muslimin yang terkenal dengan Tarbiyahnya sejak puluhan tahun kini dianggap ancaman terhadap Pemerintah Kudeta Tentera Mesir....

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/