Sponsor

Monday, February 24, 2014

SEDIKIT DEMI SEDIKIT KEKUATAN ISLAM MESIR DIHANCURKAN....

Golongan Kristian Koptik Mesir menapaki sejarah baru. Isu yang sebelum ini mengatakan mereka dipinggirkan oleh pemerintah Mesir hanyalah retorik semata-mata, sejarah Mesir sendiri membuktikan, mereka antara kelompok yang sentiasa mendapat tempat dihati pemerintah, ibarat ‘anak emas’ setiap regim yang berkuasa di Mesir malah mendapat perlindungan dari negara-negara barat.

Bermula dari zaman pemerintahan Raja Farouk sehinggalah di zaman Gamal Abdul Nasir, Anwar Saddat dan Hosni Mubarak, Kristian Koptik terus berkembang di Negara yang mencatatkan sejarah kegemilangan para Ambia. Semasa Mubarak, Tokoh Koptik Buotros Ghali dilantik menjadi Menteri Luar Negara Mesir. Banyak tokoh-tokoh Koptik yang menjawat jawatan tinggi dalam pemerintahan Mesir. Tidak ada diskriminasi. Tetapi, para tokoh Koptik terus melaungkan ketidakadilan dan ancaman  bahwa hidup mereka terancam di Mesir.
Revolusi 2011, para tokoh Koptik hanya menjadi penonton, mereka lebih berselera untuk berada dirumah-rumah mereka sendiri. Mereka tidak terlibat secara langsung dalam penggulingan rezim Honsi Mubarak. Hanya saat-saat terakhir manjelang kejatuhan Mubarak, barulah mereka muncul dikhalayak ramai seolah2 mereka turut sama berrevolusi. Mereka menuntut pelbagai hak yang ingin dikongsikan dengan komuniti lainnya, seperti Muslim.
Ketika Regim Mubarak tumbang, Parlimen Mesir dimenangkan oleh Kumpulan Islamis,(Ikhwan dan Salafi, Jamaah Islamiyah), kemudian Presiden Mesir, Dr Mohd Morsi dari Ikhwan Muslimin dipilih melalui suara Rakyat. Mereka mula menunjukkan ‘belang’, mencari sumber kekuatan baru seperti sekuler, liberal, nasionalis, dan militer untuk memburukkan Ikhwan Muslimin. Matlamat mereka menyingkirkan Islam dari bertapak dalam Politik Negara Mesir. Golongan Koptik bersama dengan sekuler, liberal, nasionalis melakukan aksi-aksi jalanan, dan menuntut Dr Mursi meninggalkan kerusi Presiden. Mereka begitu berani dan lantang kerana dibelakang mereka juga ada sekumpulan manusia yang lengkap bersenjata yakni Tentera Mesir.

Konstitusi baru pilihan Rakyat semasa Ikhwan Muslimin meletakkan ‘Syariat Islam’ sebagai asas sumber perundangan. Bersama sokongan rakyat melangkaui 77 peratus memberikan satu penanda aras akan tertegaknya sebuah Negara Islam contoh di mata Dunia ini rupanya juga tidak disenangi golongan Kristian Koptik ini. Orang-orang Koptik sangat benci mendengar ‘Syariah Islam’ dari ujung rambut sampai ke hujung kaki. Pada mereka selayak nya Dr Morsi mesti digulingkan dari tampok kuasa.  Sehingga Dr Mursi digulingkan pada 3 Julai 2013 dan diuruti dengan pertumpahan darah di Rabi’ah al-Adawiyah dan dianggap satu tragedi diluar peri kemanusiaan, tidak lain dan tidak bukan semuanya adalah konspirasi jahat hasil persekongkolan antara Kristian Koptik, sekuler, liberal, nasionalis dan militer.

Tidak mustahil bila regim As Sisi mengambil tampuk kuasa secara paksa keatas Mesir, Tokoh Kristian Koptik, ‘Amr Mousa diberi tempat khas sebagai Tim. Ketua penyusun Konstitusi ala-ala Regim. Kemudian di rencanakan Refrendum baru mengantikan Refrendum lama, meletakkan regim Militer berkuasa mutlak dan mengembalikan Militer berperana penuh dalam Politik mesir. ‘Syariat Islam’ yang sebelum ini menjadi rujukan rakyat Mesir, tidak terpakai sama sekali. Entah berapa peratus yang menyokong keputusan Refrendum tersebut. Refrendum yang penuh dengan Korupsi dan manipulasi....
Sudah lebih 60 tahun Mesir dikuasai Regim militer. Satu apa pun tidak memberikan kebaikan kepada Rakyat Mesir malah Islam sebagi Agama yang mendominasi rakyat Mesir kian terpinggir. Apa yang dihidangkan kepada rakyat setiap harinya hanyalah peningkatan hutang kepada Barat, Korupsi para-para Jeneral yang berkuasa serta kezaliman pemerintah. Tapi inilah yang menjadi kebaikan kepada Kristian Koptik dan para sekularism lain nya dari melihat keadilan dan kekuasaan Islam di bumi Mesir ini.  Itulah ideologi sejati dari kepala otak kalangan orang Kristen Koptik di Mesir. Tuntutan mereka semata-mata tidak akan memberi tempat bagi penguasa Islam di Mesir dan mesti dimusnahkan.
Satu tektikal dan teknikal ‘kotor’ yang sentiasa bemain sepanjang zaman. Bukan saja di Mesir, malah gerakan anti Islam samaada secara terbuka atau sulit. Mereka akan berusaha merempuh kekuasaan Islam dengan pelbagai cara. Mereka sentiasa memburu peluang dengan ‘menyelusup’ masuk dan berada dikalangan Pemerintah dengan satu matlamat untuk melemahkan kekuatan Islam.  Sesudah itu mereka terus membina kekuatan dan kekuasaan, sambil terus ‘berselindung’ disebalik kuasa yang ada sehinggalah mereka berjaya....

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/