Sponsor

Thursday, August 6, 2015

Satu Serpihan Pesawat Bukan Bukti Kukuh, Waris Mangsa Desak Cari Keseluruhan Bangkai Pesawat MH 370..?


Sejumlah keluarga korban MH370. (Reuters)
Selepas pengumuman yang dibuat oleh PM Datuk Seri Najib mengenai penemuan serpihan pada sayap pesawat yang dijumpai terdapat di Pulau Reunion adalah sebahagian dari pesawat MH 370, hari ini waris-waris mangsa menggesa pihak yang terlibat berusaha mencari pesawat hingga diketemukan.
Dalam kenyataannya Datuk seri Najib berkata, hari ini pakar-pakar yang berkumpul di Toulouse, Perancis telah mengesahkan serpihan pesawat dijumpai di Pulau Reunion sememangnya daripada MH 370. “Kami sekarang mempunyai bukti fizikal seperti yang saya umumkan pada 24 Mac tahun lepas, MH 370 berakhir dengan tragik di Selatan Lautan Hindi,” ucap PM Datuk Seri Najib menerusi TV3 jam 1.45 pagi.
Waris mangsa meminta pencarian pesawat dan penumpang diteruskan. Jackqita Gomes, isteri kepada seorang petugas kabin, Patrick Gomes yang dipetik dari BBC pada Khamis (6/8/2015) menyatakan , “Sekarang mereka menetapkan benda itu berasal dari MH370, saya tahu suami saya tidak ada di dunia ini lagi, tetapi mereka tidak terlalu bergantung kepada satu flaperon,”.. “Kami meminta mereka melanjutkan pencarian sehingga pesawat ditemukan dan dipulangkan. Ini belum selesai”.
Seorang lagi waris mangsa, Lim Khim Fatt menyatakan penemuan puing belum membuktikan apa-apa pun.”Satu flaperon tidak bererti seluruh pesawat sudah ditemukan. Harus ada puing-puing lain yang perlu dicari”.
Wartawan BBC, Theo Leggett menyatakan, kenyataan yang dikeluarkan oleh PM Datuk Seri Najib itu bagaimanapun tidak banyak membantu mengungkap misteri yang terjadi kepada pesawat MH 370. Yang sudah pasti, pasukan pencari dan penyelamat yakin pesawat terbang jauh menyimpang dari landasan sebenar yang seharusnya dilalui dalam rute Kuala Lumpur ke Beijing dan pesawat dipercayai terhempas di Lautan India.  
Namun apa yang belum diketahui dan masih menjadi misteri adalah mengapa pesawat itu mengubah haluan ? Mengapa gagal berkomunikasi dengan menara kawalan ? Mengapa transponder radarnya dimatikan ? Persoalan ini sebagaimana yang dinyatakan Theo Leggett, akan terjawab apabila ditemukan dengan Kotak hitam.
Sehingga kini pesawat dengan 239 orang termasuk warga Indonesia, Malaysia dan China tidak diketahui kedudukannya sejak hilang dari radar 8 Mac 2014 dalam penerbangan dari  Kuala Lumpur menuju Beijing. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib memberi jaminan bahawa Kerajaan Malaysia akan berbuat apa saja didalam kemampuannya untuk mencari kebenaran tentang apa yang berlaku..
Pelbagai sumber/ BBC

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/