Sponsor

Monday, August 24, 2015

Hapuskan Syariat Islam Jika Mahukan Kuasa..?

Turki yang mewakili kebesaran Islam digambarkan oleh mereka sebagai sosok yang rapuh bagaikan seorang lelaki yang sakit. Pada ketika itu Mustapha Kamal menjadi salah seorang panglima pasukan tentera Turki yang berkuasa di Palestin. Mustapha Kamal telah mengadakan perhubungan sulit dengan Allenby, seorang panglima tentera pasukan Inggeris. Allenby telah menawarkan satu misi rahsia kepada Mustapha Kamal Attaturk iaitu, ‘Jika kamu mahu membantu kami mengalahkan pasukan tentera Turki, maka akan kami serahkan Turki kepada kamu sesudah negara tersebut kami kalahkan’..
Gila kuasa. Mustafa Kamal yang diberi amanah untuk memimpin tentera Turki telah membuka pintu masuk ke Palestin kepada tentara Inggeris  yang dipimpin Allenby masuk melalui daerah penjagaannya. Lalu dengan mudah pasukan Allenby menggempur pertahanan pasukan keempat Turki. Dan pada 17 September 1917 M tentera Inggeris berjaya memasuki kota Al Quds. Dalam pertempuran tersebut mereka berhasil menawan 100 ribu tentara turki. Maka setelah kemenangan Allenby, ia berkata dengan puas, ‘sekarang berakhir perang salib’..
Inggeris benar-benar menepati janjinya kepada Mustafa Kamal . Sesudah Turki jatuh dan tentera sekutu berjaya menguasai Istanbul, Inggeris menyerahkan Turki kepada Musthafa Kamal. Melalui rundingan ‘Luzon’ antara kedua belah pihak yang berlangsung selama 3 bulan sejak November 1922 sehingga Februari 1923. Pihak Inggris diwakili oleh Lord Crizon iaitu Menteri Luar Inggeris sedangkan dari pihak Turki diwakili oleh Ismail Inonu iaitu pembantu kepada Musthafa Kamal.
Dalam perundingan itu, ada empat syarat utama yang ditetapkan pihak Inggeris kepada wakil tersebut, antaranya :
1.       Bersedia untuk menjatuhkan sistem khilafah.
2.       Sebarang usaha untuk menegakkan kembali Sistem Khilafah mestilah di tumpaskan.
3.       Bersedia untuk mengambil undang-undang Eropah untuk menggantikan undang-undang Islam yang sedia ada.
4.       Syiar Islam mesti diperangi dan dihapuskan.

Setelah persetujuan dicapai, Turki segera diserahkan kepada Mustafa Kamal Atartuk. Mustafa Kamal seterusnya berjaya menjadi Presiden Turki pertama selepas sistem Khilafah tumbang.
Kamal segera melaksanakan perjanjian yang termeterai. Ini terbukti dengan penghapusan dasar-dasar Islam yang sekian lama diamalkan ketika pemerintahan Khalifah Islam. Antaranya, melarang penduduk Turki mengenakan pakaian muslim ketika berada di pasar-pasar. Menggunakan pihak berkuasa untuk merobek baju Muslim yang dipakai wanita Turki serta Wanita Islam tidak dibenarkan memakai purdah. Melarang percakapan, membaca dan menulis dalam bahasa arab. Melarang rakyat Turki menunaikan haji dan umrah. Larangan untuk para pegawai pemerintah melaksanakan solat berjamaah. Masjid Aya Shofia yang dulunya terkenal semasa di perintah Khalifah Uthmaniah dan dianggap terindah ketika itu telah ditukar menjadi sebuah Muzium. Memperkenalkan topi ala Eropah dan memaksa rakyat Turki memakainya dan melarang pemakaian kopiah seperti biasa. Boleh dikatakan semua ciri-ciri pemakaian yang bersifat  Arab, semuanya adalah terlarang.

Di sebalik kerosakan besar yang dilakukan Mustafa Kamal Atartuk, pihak Inggeris pula mempromosikan Kamal Atartuk sebagai ‘penyelamat’ bangsa Turki. Mustafa Kamal ditampilkan bak seorang Pahlawan. Sebenarnya inilah pengkhianat kepada agama dan bangsa. Sanggup meninggalkan arahan dari penguasa Khalifah Islam yang sebelumnya memberikan kepercayaan kepada beliau untuk memimpin angkatan Tentera, sewenang-wenangnya dikianati demi janji untuk diberikan kekuasaan. Laknatlah engkau Mustafa Kamal Atartuk..!


Ditulis dari pelbagai Sumber. Rujuk lain2 sumber untuk ketepatan maklumat.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/