Sponsor

Sunday, June 1, 2014

PRK Teluk Intan - Undi Kaum Cina Dan India Merosot Teruk, Apakah Kerana Dyana Sofya Itu Seorang Melayu...?..


Reaksi calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud dan anggota parti selepas pengumuman keputusan pilihan raya di Ibu Pejabat DAP di Teluk Intan semalam. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 1 Jun, 2014.
Walaupun gagal mengekalkan kerusi Teluk Intan, DAP mendapat rangsangan sedikit apabila sokongan Melayu kepada parti itu meningkat sebanyak 3% walaupun sokongan daripada Cina - undi tradisional parti itu - menjunam sebanyak 15% berbanding dengan pilihan raya umum tahun lepas.
Dalam penilaian awal pilihan raya kecil yang menyaksikan calon pembangkang parti Dyana Sofya Mohd Daud kalah oleh majoriti tipis 238 undi berbanding Barisan Nasional, Datuk Mah Siew Keong, DAP menemui kebaikan - bahawa sokongan orang Melayu meningkat 3%, daripada 25% pada PRU13 kepada 28% pada pemilihan semalam.
"Enam pusat pengundian majoriti Melayu, DAP mengalami kenaikan kecil dalam menyokong keseluruhan yang terdiri daripada 0.7% kepada 3.4%, suatu tanda yang menggalakkan memandangkan kami tidak menjangkakan sokongan Melayu meningkat," kata ahli strategi parti Dr Ong Kian Ming.
Bagaimanapun, sokongan daripada masyarakat Cina, yang secara tradisinya menyokong DAP, jatuh sebesar 15%, daripada 85% pada pemilihan kebangsaan tahun lepas kepada 70% dalam pilihan raya kecil ini, yang dipanggil Ong sebagai unjuran "yang paling pesimis".
"Ini agak mengejutkan memandangkan sambutan yang positif kempen itu daripada pengundi Cina termasuk ceramah gergasi pada hari terakhir kempen," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.
Sokongan India kepada DAP juga menurun sebanyak 10%, daripada 62% pada GE13 kepada 52%  semalam semasa pilihan raya.MI/01 Jun 2014

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/