Sponsor

Wednesday, June 11, 2014

‘World Naked Bike Ride’...!..'Jalan-Jalan Cari Makan,...Aku 'Curi Pandang'....

Ribuan Orang Tiba-tiba Bersepeda Sambil Telanjang Di Portland, AS

Berbagai ragam manusia dengan berbagai cara. Dibandaraya Portland, Oregon, US, Kemunculan beberapa penunggang basikal amat mengejutkan para pelancung. Mereka muncul ditengah khalayak ramai tanpa memakai pakaian walau sekecil busana atau coli (bogel). Mereka mengelilingi sekeliling Kota dalam apa yang disebut sebagai ‘World Naked Bike Ride’. 

Kempen  ‘World Naked Bike Ride’ sebenarnya berlangsung setiap tahun di US. Dari sumber, ia dilakukan di 75 buah bandaraya di US dan lebih dari 20 negara lain. Tapi berbeza dengan bandaraya Portland ini, sambutan peserta dikira ramai mencapai hampir 8,000 peserta...wowww..!.. bayangkan jika semuanya dalam berkeadaan ‘telanjang bogel’..?..

World Naked Ride Bike
Pelancong turut mengambil peluang bergambar bersama peserta ‘World Naked Bike Ride’ 

Apa tujuan nya....?..Sebenarnya ia adalah satu ‘pesta sambil protes’ terhadap penggunaan bahan bakar terhadap kenderaan (petrol). Seorang jurubicara acara ini, Carl Larson mengatakan ‘kempen berbasikal ini adalah satu kebaikan untuk kesihatan tubuh badan’..

World Naked Bike Ride
Salah seorang peserta ‘World Naked Bike Ride’ menghias bahagian tertentu dengan 'Body Painting'...

‘World Naked Bike Ride’ memang selalu menjadi perhatian ramai pelancung di US. Peserta nya dilihat bergembira dan bersama, tak kira dalam apa keadaan cuaca sekalipun. Matlamat mereka memberitahu masyarakat nya agar ‘kembali menggunakan basikal sebagai salah satu alat pengangkutan terbaik untuk kesihatan’..
World Naked Bike Ride Portland 2014

Gambar2 lain tak dapat nak disiarkan atas faktor 'keterlaluan'...

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/