Sponsor

Wednesday, November 11, 2015

Sebutir Bom Meledak, Jatuhnya Pesawat MetroJet Rusia Di Sinai, As Sisi Pula Bagaikan Tenggelam Di Laut Merah.?.

Apakah tidaknya, Fatah As Sisi selalu mendakwa sistem keselamatan di Mesir adalah yang terbaik dan dikawal rapi. Sehinggakan tidak mampu diceroboh oleh pengganas. Tiba-tiba dalam masa yang sama, sebuah pesawat Metrojet milik Russia jatuh di wilayah Sinai. Meskipun pada awalnya As Sisi cuba meyakinkan masyarakat dunia bahawa tragedi itu tidak melibatkan keganasan, tiba-tiba muncul Presiden Amerika Syarikat ,Obama mengumumkan pesawat itu terhempas disebabkan Bom yang meledak dalam pesawat.
Kenyataan Presiden Obama itu bagaikan ‘terbelah laut merah akibat hempasan tongkat Nabi Musa, tenggelam Fir’aun Mesir didalamnya’. Apakah tidaknya, As Sisi yang sedia menghadapi krisis ekonomi Mesir disamping tekanan dari negara-negara luar akibat tindakan kuku besinya terhadap rakyat Mesir menyebabkan As Sisi hilang arah.
Kenapa..?
Selepas Presiden Obama membuat kenyataan itu, Syarikat penerbangan seluruh kesatuan Eropah terus membatalkan penerbangan mereka menuju Mesir. Antaranya Britain, Perancis, Jerman, Turki, Rusia dan lain-lain nya atas alasan keamanan. Sekurang-kurangnya Industri pelancongan Mesir terjejas teruk akibat pemulauan itu. Jadi dimana dakwaan Fatah As Sisi mengatakan Mesir adalah negara selamat untuk dilawati pelancung asing. 

Bukan sahaja pelancung yang tidak mahu lagi mengunjungi Mesir, malah yang sedia ada terus meninggalkan Mesir akibat bimbang dengan ancaman. Russia yang mencatatkan bilangan pelancung asing tertinggi di Mesir sekitar 75 ribu terus meninggalkan Mesir. Pada mereka Mesir bukan lagi sebuah negara untuk dilawati ditambah lagi dengan arahan pihak berkuasa negara- negara asing sudah memberikan amaran dan melarang rakyat mereka mengunjungi Mesir. Sememangnya mereka tidak mahu malapetaka yang menimpa 224 penumpang Metrojet akan menimpa mereka pula.Berapa kerugian Mesir.?.

Malu dengan tuduhan Mesir gagal menjaga kepentingan pelancung asing, As Sisi tiba-tiba menjadi hilang arah. Habis semua masaalah yang berlaku ditudingnya kepada Ikhwan Muslimin punya angkara. Dari seorang pemimpin berjiwa tentera yang dikenali tegas dan berprinsip dah jadi seperti pemimpin yang sakit jiwa.

Ketika Mesir dilanda banjir, apa yang As Sisi kata.. ‘Beliau menuduh Ikhwan Muslimin melakukan kejahatan. Banjir itu angkara Jamaah Ikhwan yang melakukan solat hajat (minta hujan turun). Hujan turun dan Mesir pun banjir”.. Mungkin As Sisi terasa diri seperti Fir’aun yang tenggelam di laut Merah yang terbelah akan menimpa dirinya pula. Jika tidak, kenapa gelabah..?

Adakah lagi petanda baik buat As Sisi.?.Negara-negara Teluk termasuk Arab Saudi tidak mahu lagi hulurkan bantuan. Mereka tidak mahu lagi menjadi ‘budak perahan’ Mesir. Yang hanya tahu meminta-minta. Mesir sendiri tiada keupayaan untuk membangunkan ekonominya sendiri. Sekarang tertanggunglah di bahu As Sisi menanggung situasi ekonomi Mesir yang kian hari kian memburuk.
Ikhwan Muslimin dalam kritikannya menganggap kejatuhan As Sisi sudah semakin dekat. As Sisi gagal memulihkan ekonomi serta keamanan Mesir. “ Regim Kudeta sudah tidak dapat melanjutkan kekuasaan nya lagi, semua perkara menemui kegagalan”..
Pelbagai sumber

1 comments:

  1. macam kat sini jugak lah...semua salah "Anwar Ibrahim"...la tengok apa jadi...duit M'sia terus menjunam..ekonomi merudum,pelabor luar angkat kaki....

    ReplyDelete

http://penburukonline.blogspot.my/