Sponsor

Tuesday, November 17, 2015

Mushaf Al Qur’an Hasil Sulaman Tangan Ditawarkan USD 5 Juta Oleh Basyar Assad Tetapi Ditolak ..

Seorang rakyat Suriah, Muhammad Maher Al Khadhari telah berjaya menulis seluruh Mushaf Al Quran dengan cara sulaman selama 12 tahun lamanya. Hasil dari usahanya itu, beliau telah ditawarkan sebanyak USD 5Juta oleh Basyar Assad. Bagaimanapun, tawaran itu ditolak mentah-mentah oleh Muhammad Maher Al Khadhari.
Di petik dari Turkey Press pada Isnin 16 November, Muhammad Maher Al Khadhari mengatakan, ‘Dalam sebuah pameran Mushaf ini di Suriah, aku bertemu dengan Presiden Abdullah Gul yang hadir bersama Presiden Basyar Assad. Ketika itu Presiden Basyar Assad menawarkan harga sekitar USD 5 Juta untuk memiliki Musyaf. Tapi ketika itu aku belum lagi menyelesaikan sulaman seluruh ayat-ayatnya’.

Lanjutnya, “ Ketika sulaman selesai, Suriah sudah mengalami perang. Ketika itu Assad masih ingin membelinya. Dia mengirimkan orang untuk meminta, tapi aku tolak. Aku tidak mahu menjual karya ini untuk orang yang membunuhi dan menyengsarakan rakyatnya. Walaupun harga yang ditawarnya sangat besar ”.

Menurut Al-Khadhari, beliau berharap Turki mahu menerima dan menyimpan karyanya ini.katanya, “Turki adalah negara yang memberikan perhatian besar kepada karya-karya seni Islam. Turki sangat menghargai karya dan usaha kita. Turki adalah tempat yang aman untuk karya ku. Aku tidak mau karyaku menjadi bahan untuk diniagakan ”.


Muhammad Maher Al Khadhari memulakan hasil karya sulaman Musyafnya pada tahun 2000 dan selesai pada 2012. Panjang sulamannya 80 cm dan lebar 60 cm serta terdiri dari dari 12 jilid tebalnya.-Pelbagai sumber/Dt

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/