Sponsor

Tuesday, November 17, 2015

Bergambar – Ikuti Lima Serangan Pengganas Yang Menggemparkan Eropah

Perancis dibalut luka akibat serangan pengganas pada hari jumaat 13 November 2015. Serangan terancang ini merupakan yang kedua berlaku selepas peristiwa Charlie Hebdo yang berlaku pada 7 januari 2015 lalu. Serangan ini antara lima serangan yang sempat dicatatkan telah menggemparkan Eropah. Berikut ini beberapa aksi keganasan paling mengerikan.

1.Peristiwa Charlie Hebdo
Dua pengganas bersenjata AK 47 Kalashnikov menyerang pusat media Charlie Hebdo yang menerbitkan majalah mingguan yang terkenal di Perancis. Serangan yang dipercayai dendam akibat menyentuh sensiviti agama.
12 orang terbunuhtermasuk 8 kartunis Charlie Hebdo, 2 wartawan serta 2 anggota polis. Penyerang juga tumpas dalam kejadian tembak menembak dengan polis Perancis. Peristiwa ini berlaku pada 7 januari 2015.


2. Bom Omagh – Irlandia
Di kenali sebagai peristiwa Bom Omagh. Berlaku pada 15 Ogos 1998 di Omagh, County Tyrone, Irlandia Utara. Keganasan ini dipercayai dilakukan oleh Real Irish Republican Army iaitu satu kelompok yang menentang gencatan senjata IRA dan Jumat Agung Belfast.
Dalam kejadian ini, pengganas telah pun memberikan amaran 40 minit sebelum kejadian. Disebabkan kesalah fahaman mengenai lokasi bom, menyebabkan 29 orang yang sepatutnya diselamatkan dengan tidak sengaja diberi perlindungan dimana tempat bom itu berada. 29 orang maut serta 220 mengalami kecederaan teruk.


3. Tragedi Bom 11-M Spanyol
Tragedi yang dikenali sebagai Bom 11-M ini terjadi pada 11 Mac 2004. Dipercayai 10 ledakan berlaku didalam komuter Cercanias di Madrid Sepanyol. Serangan terburuk yang mengorbankan 192 jiwa serta mencederakan 2,050 rakyat dari pelbagai negara. Antaranya termasuklah Romania, Cuba, Chili, Columbia Republik Dominica, Ecuador, Guinea Bissau, Honduras, Maroko, Peru serta Polland. Serangan ini juga dianggap terburuk selepas tragedi Lockerbie pada 21 Dicember 1988.


4. Serangan Bom 7/7 London – Inggris
Tercetus di pusat Kota London pada pagi 7 Julai 2005. Serangan bom bunuh diri untuk mensasarkan orang ramai yang menggunakan sisitem pengangkutan awam. Serangan yang disyaki dilakukan oleh kelompok Al Qaeda. Mereka meletupkan bom secara urutan dipusat letak kerata Underground dan bas bertingkat di Tavistock Square. Serangan yang menyebabkan 56 orang maut serta 700 lagi cedera parah.


5. Serangan Norwegia 2011

Berlaku pada 22 Julai 2011. Berlaku di Regjeringskvartalet, Oslo, Norwegia berhampiran Pejabat Perdana Menteri Jens Stoltenberg dan bagunan pusat pentadbiran lainnya. Serangan yang dilakukan oleh Anders Behring Breivik, telah membunuh 8 orang diluar pejabat pemerintah. Serangan itu diteruskan ke Pulau Utoya dimana terdapat kem pemuda dari Parti Buruh telah mengorbankan 69 orang. Penyerang telah ditangkap dan dijatuhi hukuman penjara 21 tahun.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/