Sponsor

Monday, November 16, 2015

Ahli Neurologi Temui Khasiat 'Air Wudhu' Lebih Sejahtera Untuk Manusia..

Rasulullah SAW menyatakan, wajah orang yang berwudhu itu akan senantiasa bercahaya, “Umat ku nanti kelak pada hari kiamat bercahaya muka dan kakinya kerana bekas wudhu”..
Dalam hadits yang lain disebut : “Barangsiapa berwudhu dengan membaguskan wudhunya, maka keluarlah dosa-dosanya dari kulitnya sampai dari kuku jari-jemarinya”. [HR. Muslim]
Apa yang disebutkan oleh Rasulullah saw melalui hadisnya ini menarik perhatian seorang ahli psikiatri dan neurologi berbangsa Austria iaitu Profesor Leopold Werner Von Ehrenfels. Beliau membuat kajian dan mengakui bahagian-bahagian yang diwajibkan wudhu memiliki jutaan sel saraf yang akan beraksi bila terkena air. Air yang di selaraskan sewaktu berwudhu dan titik-titik saraf akan membuat tubuh badan sentiasa sihat. Cuba bayangkan jika air wudhu itu sentiasa digunakan untuk membasuh wajah.
Inilah hikmahnya air wudhu. Memiliki keistimewaan anugerah Allah yang tidak boleh dinafikan meskipun teknologi canggih mencipta alatan kosmetik. Wajah orang yang selalu berwudhu lebih berseri serta memiliki aura yang lebih positif dan menawan.

Selain itu, antara kelebihan air wudhu diperkukuhkan dengan penemuan secara medic oleh Mokhtar Salem melalui bukunya Prayers a sport for the body and soul menyatakan, air wudhu boleh mencegah penyakit kanser pada kulit. Kanser yang disebabkan oleh bahan kimia yang setiap hari melekat dan terserap oleh kulit. Apabila dibersihkan dengan menggunakan air ketika wudhu, bahan kimia tadi akan larut. Selain itu, wudhu juga menyebabkan seseorang menjadi atau nampak lebih muda dan mukanya sentiasa bercahaya.

Foto Obama dan Erdogan yang dirakam di KTT G20 yang berlangsung di Turki. 
15-16 November 2015.
Lihat wajah mereka. Bukan bertujuan untuk buat bandingan. Cuma sekadar mengajak untuk kita menggunakan akal dan fikiran tentang apa yang disebutkan Rasulullah sendiri melalui hadis-hadisnya. Sungguh wajah yang selalu dibasuh dengan air wudhu akan berbeda.Obama terlihat lebih tua dibanding Erdogan. Padahal umur Obama jauh lebih muda. Obama berusia 54 tahun (4 Agustus 1961), sedangkan Erdogan 61 tahun (26 Februari 1954).Dilihat dari pancaran wajahnya juga berbeda. Erdogan terlihat lebih bercahaya cerah berseri.
Wallahuaklam/ditulis dari pelbagai sumber

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/