Sponsor

Saturday, November 14, 2015

‘Ole, Ole, Ole’, Sorakan Penonton Di Stadium De France Ketika Mendengar Bunyi Ledakan Bom..?

Berpuluh ribu rakyat perancis memenuhi stadium utama de France ketika berlangsungnya perlawanan bolasepak persahabatan antara perancis menentang German. Perancis yang mendahului German dalam perlawanan itu cukup mengasyikkan sehingga penonton tidak menyedari bahawa ledakan diluar stadium adalah angkara bom. Penonton yang dianggarkan berjumlah 80 ribu orang itu menyangkakan itu adalah letupan bunga api dan mereka bersorak ‘Ole,Ole,Ole’.
Tiga letupan berlaku diluar stadium. Dicatatkan empat orang mati. Kebetulan pada waktu itu seorang wartawan majalah Goal, Loiz Tanzi yang turut sama berada dalam stadium menceritakan, mereka beranggapan itu adalah letupan bunga api. Tidak lama kemudian, seluruh penonton merasakan ada keganjilan dari ledakan tersebut.

Cerita Tanzi, “ lama-lama, semua penonton yang ada di stadium mulai memahami situasi. Langsung tidak ada pengumuman. Pertandingan bola sepak antara Perancis dan German diteruskan. Bahkan kata Tanzi, Stadium bergemuruh ketika Perancis menjaringkan gol ”. Dipetik dari Sydney Morning Herald, Sabtu 14/11.

Ledakan pertama tepat di minit 17 perlawanan. Pertandingan diteruskan seolah-olah tiada apa yang berlaku. Penonton masih kekal ditempat duduk tanpa membayangkan sesuatu. Cuma ditempat duduk khas, kelihatan Presiden Perancis, Francois Hollande yang turut sama menonton segera dibawa keluar dari stadium. Setelah pertandingan tamat, penonton dibawa keluar melalui arahan petugas. Mereka dimaklumkan situasi yang terjadi, sambil menyanyikan lagu La Marseillaise (lagu Kebangsaan Perancis), ada yang menangis dan ada yang tertanya-tanya, ‘Apa yang sedang terjadi’..

Seorang penonton Simon Kuper mengatakan, ‘Ledakan sangat kuat kedengaran dan dia menduga berlaku diluar stadium’..“ semua orang tidak mempedulikan ledakan itu bahkan bersorak menyokong pasukan Perancis. Bahkan sebahagian penonton menyalakan bunga api. Ketika ledakan yang kedua terjadi, para penonton tertawa dan pertandingan tetap berjalan” katanya.
“Ketika penonton bersorak jaringan gol Perancis, saya merasa ada yang ganjil. Saya berhenti menyaksikan pertandingan dan membuka laptop saya. Saya membaca berita yang mengerikan dan bertanya pada diri sendiri, haruskan saya mengajak anak-anak saya keluar dari stadium”. katanya.

Menurut Simon, pertandingan persahabatan Perancis dan Jerman merupakan hiburan bagi warga Paris apatah lagi Perancis bakal menjadi tuan rumah Piala Eropa 2016.
Pelbagai sumber

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/