Sponsor

Saturday, April 19, 2014

Perlaksanaan Hukuman Gantung Di Kuwait Dipublikasikan Untuk Umum Sebagai Pengajaran....

Kuwait untuk pertama kalinya melaksanakan hukuman mati dalam kurun 6 tahun terakhir pada 1 April 2013. Ada tiga narapidana yang menjalani hukuman gantung  sampai mati iaitu satu warga negara Pakistan, satu warga Arab Saudi, dan satu lagi tidak mempunyai kewarganegaraan.

Para terpidana mati dihantar petugas menuju tempat penggantungan

Seorang petugas bersedia untuk mengeksekusi salah seorang dari 3 terpidana mati 

Ketiganya dinyatakan bersalah atas kesalahan membunuh. Narapidana warga Arab Saudi, Faisal Al Oteibi dinyatakan bersalah kerana membunuh sesama warga Arab Saudi. Pervez Ghulam, terpidana asal Pakistan dinyatakan bersalah kerana membunuh suami isteri warga Kuwait. Sementara Dhaher Al Oteibi, narapidana asal Arab Saudi yang tidak berkewarganegaraan dinyatakan bersalah kerana membunuh isteri dan kelima anaknya.

Tiga terpidana mati telah dieksekusi

Hukuman mati di Kuwait terakhir dilaksanakan pada tahun 2007. Catatan sampai sebelum hukuman mati ini dilaksanakan adalah sudah 40 orang yang divonis hukuman mati termasuk 1 orang wanita yang dinyatakan bersalah kerana membakar sebuah bangunan pada tahun 2009 dan menewaskan 57 orang. Namun eksekusinya masih menunggu keputusan dari Emir Kuwait.


Pihak Berkuasa serta pasukan Perubatan akan memastikan kondisi mereka sebelum disahkan mati

Pemerintah Kuwait sengaja mempublikasikan pelaksanaan hukuman gantung kali ini untuk menyatakan bahwa tidak ada yang main-main dengan penegakan hukum di Negara Teluk tersebut.
(NY Daily News, Kuwait Times, AFP, Getty Images) @ Memobee

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/