Sponsor

Saturday, August 23, 2014

Sedikit Catatan Mengenai ‘Widad Musthafa Harb’, Isteri Panglima Brigade Al Qassam Yang Terbunuh Akibat Serangan Ganas Zionis...

Lebih tiga setengah tahun yang lalu, Seorang wanita yang masih muda ketika itu di beritahu bahawa Panglima tertinggi Brigade Al Qassam, Muhammad Dhaif ingin melamarnya sebagai Isteri. Pada diri Widad, dirinya tidak keberatan untuk menerimanya, malah beliau sendiri merasakan bahawa jika berkahwin dengan lelaki seperti itu sudah semestinya menjadi sasaran Israel setiap masa kerana umumnya Pejuang seperti Muhammad Daif dan Al Qassam adalah musuh utama bagi penjajah Israel.

Sejak itu, Widad pun menjadi pasangan hidup Muhammad Dhaif malah telah melahirkan zuriat keturunan dari Muhammad Dhaif. Sehinggalah pada selasa 19 Ogos 2014, Allah telah menjemputnya kembali kerahmatullah bersama anak lelakinya, Ali. Jenazah Widad dikebumikan di kamp Jabaliya dan diringi jutaan rakyat Palestin pada rabu 20 Ogos 2014.

Hari itu, Israel dengan ganasnya menjatuhkan bertan-tan bahan peledak melalui pesawat tempurnya menyebabkan Widad dan anaknya maut. Ketika kejadian, Ali baru saja merasai kehidupan dunia selama tujuh bulan.

Media-media Zionis mengakui bahawa serangan itu memang dilakukan dengan mensasarkan panglima Al-Qassam yang paling dikehendaki sejak bertahun-tahun yang lalu. Namun dalam serangan itu, mereka tidak mengetahui dengan pasti apakah sasaran mereka tercapai atau tidak. Sementara itu sumber Hamas, Sami Abu Zuhri menyatakan bahawa operasi Israel itu telah gagal.

Widad Musthafa Harb, dilahirkan pada tanggal 4 November 1986. Keluarga beliau tinggal di kamp pengungsian di Jabaliya, bahagian utara Jalur Gaza. Menurut informasi Hamas, ketika dinikahi Muhammad Dhaif, Widad merupakan seorang janda. Suami pertamanya adalah seorang komandan Al-Qassam yang bernama Bilal Abu Qashi’ah yang terbunuh pada bulan Mei 2006 ketika berumur 25 tahun.

Widad dinikahi Dhaif pada tahun 2011.Selain selalu terancam dibunuh kerana menjadi isteri orang yang paling dicari Israel, Widad sering mengalami kesepian akibat aturan keamanan yang sangat ketat. Israel sentiasa menuduh Muhammad Dhaif (49 tahun) sebagai orang yang harus bertanggung jawab atas puluhan operasi Hamas yang banyak menewaskan tentera Regim Israel.

Selama perkahwinan, Widad melahirkan dua anak perempuan dan seorang anak laki-laki (Ali) yang terbunuh bersamanya. Widad pernah bekerja sebagai seorang peneliti lapangan pada yayasan An-Nur yang berkecimpung dalam pelayanan keluarga para syuhada.


Dari sumber dipercayai, rujuk lain-lain sumber untuk ketepatan maklumat..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/