Sponsor

Tuesday, August 5, 2014

Erdogen – ‘Jasad Kami Berada Di Turki, Tapi Hati Kami Di Gaza’...


Erdogan saat berkampanye (BBC)
Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan mempersoalkankan badan-badan dunia yang sehingga kini masih diam membisu dan tidak memberikan apa-apa tanggapan atas peristiwa peledakan gedung berita Turki (Anadolu Agency).

Berhadapan dengan penyokong nya dalam kempen Pemilihan Presiden,4/8/2014 di Istambul, Turki, Erdogan mengatakan bahawa ‘Pesawat-pesawat Israel telah dua kali mengebom pusat berita Anadolu Agency. Sudah ada 10 wartawan yang gugur dalam serangan-serangan itu. Mana reaksi masyarakat Antarabangsa..? Mana lembaga Hak Asasi Manusia ? Sebelum ini, HAM mengkritik terang-terangan terhadap Turki kerana ada beberapa wartawan di Turki yang ditangkap. Padahal wartawan-wartawan itu memang terlibat dalam organisasi-organisasi pengganas’..

Kesempatan itu juga, Erdogan mengenangkan hubungan Turki dan Palestin di masa lalu, katanya, ‘100 tahun yang lalu tentera Turki meninggalkan Asy-Syuja’iyah (tempat kejadian pembantaian warga palestin oleh Israel beberapa hari lalu). Tapi hati rakyat Turki masih tetap di sana. Jasad kami berada di Turki, tapi hati kami berada di Gaza’...

Erdogan menceritakan bagaimana Khalifah Islamiyah Turki pada masa itu mempertahankan tanah Palestin dari dikuasai Yahudi, katanya, ‘Theodore Hertzel mendatangi Sultan Abdul Hamid meminta untuk diberi beberapa wilayah di Palestin. Tapi apa jawaban Sultan ?.. ‘Empire Utsmani bukanlah milikku, tapi milik umat Islam dan rakyat Turki. Tidak mungkin aku berikan secubit wilayah di sana kepada kalian. Simpanlah sekarang wang dan harta kalian wahai orang-orang Yahudi.’.. Orang-orang Yahudi itu gagal mendapatkan wilayah di Palestin. Tapi setelah umat Islam terpecah, Yahudi berhasil mendapatkannya, bahkan tanpa membayar sesen pun....pelbagai sumber..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/