Sponsor

Sunday, August 3, 2014

Pejuang Hamas Bukan Lagi Berperang Dengan Israel Tetapi Berperang Dengan Dunia...

Seorang wartawan senior akhbar The New York Times mengatakan bahawa tindakan ketenteraan Israel keatas wilayah Gaza kali ini mendapat dukungan dari negara-negara yang bersahabat dengan Amerika di Timur Tengah.
David Kerbatrick berkata, Dua tahun lalu (2012) ketika Israel menyerang Gaza, pemerintah Tel Aviv mendapat tekanan yang luar biasa dari negara-negara Timur Tengah dan sekutu-sekutu mereka untuk segera menghentikan peperangan, namun peperangan sekali ini Israel telah mendapat sokongan dari tetangga dan sekutunya.
David Kerbatrick menambahkan ‘setelah kudeta tentera era Presiden Mursi pada 3 Julai 2013 lalu, Mesir menjadi pemimpin aliansi baru negara-negara Arab yang terdiri dari Arab Saudi, Uni Emirat Arab dan Yordania bersama dengan Israel untuk menghentikan kekuasaan Hamas di Jalur Gaza. Ini dapat dibuktikan dengan gagalnya proses gencatan senjata setelah lebih tiga minggu Israel melakukan serangan keatas Gaza.
Di akhir tulisannya David Kerbatrick memetik perkataan seorang mantan peneliti di Institute for Wilson di Washington, Aaron David Miller berkata.. ‘yang sebenarnya ketakutan dan kebencian para pemimpin negara-negara Arab terhadap ‘keunggulan politik Islam’ yang dikuasai Hamas di Timur Tengah...EM 3 Ogos 2014

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/