Sponsor

Saturday, August 23, 2014

Hamas - Pembunuhan Pemimpin Al Qassam, Tiada Lagi Rundingan Palestin – Israel...

Brigade Izzudin Al-Qassam, sayap militer Gerakan Perlawanan Islam (Harakah Muqawamah Islamiyah/Hamas) menyatakan bahawa jalan perundingan di Mesir telah benar-benar terkubur bersamaan dengan tindakan Israel membunuh pemimpin Al-Qassam, Muhammad Dhaif, yang menyebabkan gugurnya isteri beliau (Widad) dan anak lelaki beliau (Ali).

Palestin Times pada Jumat 22/8/2014, Al-Qassam juga menyatakan bahawa operasi pembunuhan terhadap tiga orang pimpinan Al-Qassam di kota Rafah, Raid Al-Attar, Muhammad Abu Syamalah dan Muhammad Barhum pada Kamis 21/8/2014 , telah benar-benar menghalangi jalan perundingan dengan kehancuran gedung-gedung di Gaza yang dihancurkan Israel.

Beberapa kali pertemuan untuk perundingan gencatan senjata dengan Israel. Delegasi Palestin yang terdiri daripada pemerintah Palestin dan perwakilan gerakan-gerakan perlawanan memperjuangkan tuntutan rakyat Gaza dalam perundingan di Mesir. Warga Gaza menuntut hak-hak mereka sebagai manusia secara adil. Hak itu antara lain  membebaskan tawanan, dibangunnya pelabuhan laut dan udara, dibukanya pintu perbatasan Rafah, Mesir dan akses penghubung antara Gaza dan Tepi Barat.

Demi kelancaran berjalannya perundingan, telah disepakati gencatan senjata untuk  sementara waktu, Namun Israel dengan sengaja melanggar gencatan senjata itu dengan melakukan serangan udara. Terakhir sekali, Israel telah bertindak melakukan serangan bom sehingga membunuh pemimpin Al-Qassam, Muhammad Dhaif yang hanya menyebabkan gugurnya isteri dan anak beliau beserta beberapa orang lainnya. Tindakan khianat Israel juga telah berjaya membunuh tiga orang pimpinan Al-Qassam di kota Rafah.

Dt/Palestin Time.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/