Sponsor

Thursday, August 21, 2014

Al-fatihah, Seorang Rakyat Malaysia Gugur Syahid Di Medan Pertempuran Menentang Kekejaman Basyar Assad, Syria....


Jenazah Abu Turob, rakyat Malaysia yang meninggal dunia dalam perjuangan bersenjata di Syria. – Gambar Facebook, 21 Ogos, 2014.
Jenazah Abu Turob, rakyat Malaysia yang meninggal dunia dalam perjuangan bersenjata di Syria. – Gambar Facebook, 21 Ogos, 2014.
Seorang daripada rakyat Malaysia yang pergi ke Syria untuk memerangi tentera Iraq dikenali sebagai Mat Soh atau Abu Turab, meninggal dunia selepas terkena tembakan peluru kereta kebal baru-baru ini, lapor blog berita Mynewshub.
Bekas ahli PAS yang turut berada di Syria, Lotfi Ariffin melalui laman fanpages Facebooknya, turut memaklumkan berita yang sama. "Semalam, tengah hari mendapat berita dr Abu Talhah yg baru sampai dgn ambulance, bahawa ramai jemaah Malaysia yg telah tercedera, dan dia berkata berkemungkinan Abu Turob telah mendapat syahid. Hati kecil aku memaksa utk x percaya," tulis Lotfi dalam laman itu semalam.
Menurut Lotfi, semasa dalam perjalanan ke Arzeh beliau berselisih dengan satu kereta yang membawa jenazah Abu Turob. "Aku terus melompat dari kereta dan terus menerkam jenazah. Aku sempat mencium pipi Assyahid dan mengucapkan 'kita akan jumpa di sana bang, tunggu aku di sana bang'," tulis Lotfi.
Abu Turab dikatakan gugur ketika mempertahankan Kampung Syar’aya selepas bertempur selama satu jam. Difahamkan, allahyarham yang sering membaca al-Quran dan solat malam sempat mengucap dua kalimah syahadah sambil memberi isyarat jari telunjuk sebanyak sepuluh kali sebelum menghembuskan nafas terakhir, lapor blog Mynewshub.
Sebelum ini, sumber perisikan Malaysia memberitahu The Malaysian Insider, lebih 100 orang rakyat Malaysia kini berada di Syria yang berjuang menentang kerajaan Basyar di negara tersebut.-TMI/21 Ogos 2014

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/