Sponsor

Friday, August 1, 2014

Krisis Kemanusiaan Di Gaza - Surat Terbuka Presiden Indonesia Untuk Pemimpin Dunia....

Surat terbuka Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyuno kepada pemimpin dunia berkaitan isu krisis kemanusiaan yang melanda Gaza ketika ini. Surat itu dimuatkan dalam dua bahasa dimana Versi Bahasa Inggris dimuatkan pada halaman Harian Strait Times edisi 31 Julai 2014 sementara dalam bahasa Indonesia dimuatkan melalui akaun Facebooknya,



Surat terbuka dimulakan dengan kalimat ‘nama saya Susilo Bambang Yudhoyono. Saya seorang muslim yang mencintai keadilan, dan yang sekaligus mencintai kedamaian, kemanusiaan dan demokrasi. Hampir sepuluh tahun ini saya memimpin Indonesia, dan beberapa bulan mendatang saya akan mengakhiri tugas saya sebagai Presiden Republik Indonesia.”

SBY juga menegaskan bahwa Indonesia konsisten dan tegas mendukung kemerdekaan bangsa Palestin. SBY berharap agar dunia harus benar-benar memberikan kepastian bagi terbentuknya negara Palestin yang merdeka dan berdaulat, serta diakui oleh masyarakat dunia. Namun dalam surat terbuka tersebut SBY berpandangan tentang konsep ‘dua negara dalam kawasan yang damai’ sebagai konsep yang dipandang dan diyakininya sebagai konsep yang realistik dan boleh diwujudkan.

Dalam surat terbuka tersebut SBY mengusulkan agar Dewan Keamanan PBB, utamanya para pemegang hak kuasa Veto dan negara-negara kuasa Timur Tengah, segera mengambil tindakan bersama untuk mewujudkan gencatan senjata. Setelah gencatan senjata tersebut, SBY berharap dapat segera diintensifkan bantuan kemanusiaan dan proses politik yang lebih inklusif dan konklusif.

SBY juga mengatakan bahawa Indonesia menawarkan diri dan selalu bersiap sedia untuk dilibatkan dalam proses untuk menamatkan sengketa kemanusiaan di Gaza yang menjadi keutamaan penting pada ketika ini.-Pelbagai sumber

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/