Sponsor

Saturday, October 24, 2015

Tentera Israel Di Serang ‘Sakit Mental’ Selepas Bangkitnya Intifadah Al Quds..

Media Israel semalam melaporkan, jumlah rakyat Israel yang mengunjungi klinik kesihatan mental meningkat kepada seratus peratus dalam beberapa hari terakhir. Sebahagian besarnya adalah tentera Israel dan tentera tambahan. Peningkatan ini berdasarkan kesan dari ketegangan akibat kebangkitan rakyat Palestin menentang pihak berkuasa Israel atau dinamakan Intifadah Al Quds. Kebanyakan dari mereka bimbang sehingga menimbulkan ketakutan rasa tidak tenteram dengan ancaman tusukan senjata tajam dari pejuang rakyat Palestin.

Seorang petugas pejabat kesihatan Israel juga mengatakan, daya tahan psikologi rakyat termasuk tentera Israel sudah runtuh. “Kami mendapat pesakit dari semua latarbelakang, tentera, pemuda dan orang tua.Semua pesakit mengeluh meningkatnya jumlah serangan dan tusukan oleh pejuang Palestin dan cubaan melakukan serangan”.
Harian Israel, Today melaporkan pada mac tahun lalu, lebih dari 350 tentera Israel telah menjalani rawatan berkaitan dengan stress dan trauma. Laporan lain menyebut pada bulan yang sama terdapat seramai sepuluh tentera Israel telah membunuh diri akibat masaalah mental. Semua mereka yang terlibat membunuh diri adalah tentera yang mengambil bahagian dalam perang di Gaza tahun 2014.Sumber lain menyebut, banyak lagi kejadian-kejadian pelik melibatkan tentera Israel tetapi sebahagiannya disembunyikan dari pihak media atas arahan pihak atasan tentera Israel.
Dipetik dari MEMO pada hari Jumat (23/10).
Kementerian Pertahanan Israel juga turut menyatakan terdapat peningkatan jumlah tentera yang memohon untuk menamatkan jawatan sebagai tentera Israel yang kini berjumlah 463 orang.

Dari pelbagai sumber. Rujuk lain sumber untuk ketepatan maklumat.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/