Sponsor

Thursday, May 29, 2014

MH370 – Dakwaan Terbaru JACC , ‘Kehilangan Pesawat MAS Bukan Dilautan Hindi...?..

Empat isyarat akustik atau ping yang dikesan di kawasan mencari dan menyelamat (SAR) di Lautan Hindi sebelum ini disimpulkan bukan datang dari kotak hitam pesawat MH370.

Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) berkata, kesimpulan itu dibuat selepas perkiraan profesional agensi penyelaras Australia.
Ianya sekaligus memberi maksud bahawa pesawat yang hilang sejak 8 Mac lalu itu bukan hilang dikawasan pencarian tersebut. “Kita boleh simpulkan kawasan itu (ping dikesan) bukan kawasan dimana pesawat MH370 hilang”, kata agensi itu dalam satu kenyataan.

Perkara itu turut disahkan pegawai tentera Amerika Syarikat (AS) kepada CNN. Timbalan Pengarah Tentera Laut AS bahagian kejuruteraan laut, Michael Dean berkata, terdapat persetujuan ia daripada buatan manusia yang tidak ada kaitan dengan pesawat yang hilang.

Dean berkata, jika ping datang daripada perakam berkenaan, pasukan pencari akan menjumpainya. “Teori terbaik kami pada ketika ini adalah (ping) mungkin beberapa bunyi yang dihasilkan oleh kapal atau dalam sektor elektronik daripada Pinger Pencari yang ditunda," katanya.
Pesawat MH370 dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang pada 8 Mac lalu. 
Selepas beberapa minggu pencarian, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa pesawat MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi. –HD-29/5/2014

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/