Presidennya,
Datuk Abdul Rahim Ramli pada sidang akhbar berkata, sultan tidak campur tangan
dalam hal ehwal kerajaan negeri dan rang undang-undang yang kemudiannya dipinda
untuk mengurangkan kuasa sultan, ditulis oleh kerajaan. "Bukan
Sultan (yang membuat rang undang-undang). Sultan tidak campur tangan dalam
pentadbiran negeri. Ia adalah hak kerajaan negeri untuk mencadangkan apa-apa
undang-undang yang boleh memberi manfaat kepada rakyat," katanya.
Beliau menolak spekulasi sultan mencadangkan rang
undang-undang itu, dan Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin
terpaksa mengikut kehendak sultan. Abdul
Rahim menegaskan jika sultan mempunyai kepentingan dalam Lembaga Perumahan dan
Hartanah Johor (LPHJ), baginda tidak akan "bermurah hati"
bersetuju dengan pindaan rang undang-undang ini, yang dikeluarkan atau disekat
kuasanya terhadap lembaga perumahan yang dicadangkan.
Semua
pindaan yang dibuat hari ini, tidak lagi memberi sultan kuasa menentukan saraan
atau elaun ahli lembaga. Kuasa
sultan untuk mengarahkan penyiasatan buku, akaun dan transaksi lembaga
dikeluarkan, dan baginda tidak lagi boleh mengarahkan lembaga digulung dan
dibubarkan.
Lembaga
itu tidak lagi perlu mengemukakan akaun kepada sultan, anggaran perbelanjaan
tahun berikutnya atau laporan aktiviti pada tahun sebelumnya. Ia juga tidak
memerlukan kelulusan sultan untuk menubuhkan perbadanan. Sebaliknya,
semua kuasa yang terletak pada pihak berkuasa negeri.
Sultan
hanya boleh melantik ahli lembaga atas nasihat menteri besar. Kelulusan sultan
bagi pelantikan pengarah juga adalah atas nasihat menteri besar. Sultan
atau menteri besar boleh membuat keputusan membatalkan pelantikan seseorang
ahli, bertentangan dengan sultan yang mempunyai kuasa mutlak untuk berbuat
demikian.
Pindaan
dibuat berikutan bantahan awam atas kuasa pentadbiran diberikan kepada sultan.
Pengkritik berkata ia melanggar Perlembagaan Persekutuan. Bagaimanapun,
Abdul Rahman menafikannya dengan mengatakan: "Peruntukan rang
undang-undang tidak bertujuan menyerahkan kuasa mutlak kepada sultan dan oleh
itu tidak boleh dianggap sebagai campur tangan istana dalam hal pengurusan
negeri ini.” "Ia
juga tidak melanggar konsep Raja Berperlembagaan."
Walaupun
rang undang-undang pada asalnya memberi kuasa sultan, melantik ahli lembaga,
Abdul Rahim menegaskan pemerintah terikat dengan Perlembagaan dan kebiasaan
untuk bertindak atas nasihat pihak tertentu.
Beliau
menyamakan dengan kuasa sultan melantik menteri besar yang juga dilakukan
selepas berunding dengan pihak-pihak tertentu. "Walaupun
pemerintah boleh pada budi bicaranya melantik seorang menteri besar dari
kalangan ahli dewan undangan ... pelantikan itu biasanya dibuat selepas
berunding dan nasihat daripada parti." – MI/9 Jun, 2014.
0 comments:
Post a Comment