Sponsor

Saturday, December 20, 2014

Selepas Tumbang Tiga Ribu Tahun Lalu, Kini ‘Firaun’ Tegak Kembali Di Bumi Mesir..?


Patung Firaun 'bangkit' lagi di mesir
Tiga ribu tahun yang lalu, gempa bumi besar telah melanda Mesir dan telah menumbangkan Patung Firaun ‘Amenhotep III. Sebagaimana yang di siarkan CNN, Patung ini kembali ‘bangkit’ ditempat asalnya hasil kerja keras para arkeologi Mesir dan Jerman. Dengan ketinggian 13 meter, Patung yang dianggap raksasa ini telah dirasmikan pada 15 Disember 2014 di Kota Luxor, Mesir. 
Kuil Amenhotep III didirikan sekitar tahun 1390 dan 1353 SM khas untuk Firaun. Menurut World Monument Fund, Kuil ini memiliki keluasan 100 meter lebar dan panjang 600 meter, tetapi hanya bahagian bawah struktur yang terselamat dari gempa. Patung-patung baru yang telah dikembalikan itu, kini dapat ditemukan di kuil perkuburan Amenhotep III.

Patung-patung itu telah bergabung dengan sepasang patung raksasa yang sudah terkenal di kuil tersebut yakni Colossi of Memnon. Dua binaan setinggi 16 meter dari Amenhotep III yang tampak duduk di singgasananya. Colossi of Memnon, yang terletak di pintu masuk kuil Amenhotep III, adalah kesan yang tertinggal dari kuil tersebut. Struktur kuil hancur oleh gempa bumi.
Kuil Amenhotep III terletak di Kota Luxor (600 kilometer dari Kota Kairo). Terpisah oleh Sungai Nil menjadi dua daerah yang juga disebut sebagai Tepi Timur dan Barat. Tepi Barat terdapat banyak kuil dan monumen kuno Mesir yang dianggap paling berharga.-Sumber asal/ M.com.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/