Sponsor

Tuesday, December 9, 2014

Abdurrahman Yusuf- ‘Tiada Masaalah Kedutaan Asing Ditutup, Asalkan Kedutaan Israel Tetap Dibuka’..?

Abdurrahman Yusuf, putra Syaikh Yusuf Al-Qaradhawi. (Islammemo.cc)
Abdurrahman Yusuf, anak lelaki ke 6 dari Ulama’ termasyur Dunia Islam, Sheikh Yusuf Qardhawi ‘menyindir Pemerintah Regim Kudeta Mesir berkaitan penutupan beberapa kedutaan asing di Kairo, Mesir.

Abdurrahman yang terkenal sebagai seorang penyair dan juga aktivis politik menulis ‘sindiran’ tersebut melalui akaun Facebooknya. Dalam tulisan itu, Abdurrahman menulis, “Tiada masaalah ada puluhan atau ratusan kedutaan asing yang ditutup di Mesir,yang penting kedutaan Israel tetap dibuka”..

Sebagai aktivis politik, Abdurrahman turut berperanan dalam penggulingan Regim Hosni Mubbarak. Beliau juga turut menentang Kudeta yang dilakukan oleh Regim Militer yang dipimpin Fatah As Sisi terhadap bekas Pesiden Mesir yang sah, Mohammad Morsi. Meskipun menetap di Qatar, namun Abdurrahman tetap bangga berdarahkan Mesir bahkan rela mencabut kewarganegaraannya di Qatar demi mendapatkan kewarganegaraan Mesir.

 [Berita sebelumnya, Inggeris telah menutup kedutaannya di kairo, Mesir pada hari ahad/7 Disember 2014. Langkah yang serupa turut dilakukan oleh Kanada dan German. Sumber mengatakan penutupan tersebut demi menjaga keamanan namun tidak dinyatakan secara terperinci keamanan sebagaimana yang dimaksudkan sehingga membuatkan ketiga Negara tersebut menutup Kedutaan mereka].

Pelbagai sumber/Dt/Islamemo

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/