Sponsor

Saturday, November 22, 2014

Pemerintah Myanmar Cuba Nafikan Penderitaan Warga Rohingya Dan Menyalahkan Media..

Puluhan warga Rohingya (Myanmar) yang terdampar di Pulau Aceh, Kabupaten Aceh Besar, Aceh, tiba di pelabuhan Lampulo Banda Aceh, Senin (8/4).
Presiden Myanmar, Thein Sein membantah tuduhan mengatakan minoriti Muslim Rohingya ditindas dan disiksa diwilayah barat Rakhine yang bergolak dan mengatakan kepada situs Voice of Amerika (VOA) bahawa laporan itu adalah direkayasa.

Menurut ‘Projek Arakan’,yang menggambarkan berlaku migrasi secara besar-besaran melintasi Teluk Bengal. Sekitar 100.000 warga Rohingya meninggalkan Wilayah Rakhine sejak 2012. Pemberontakan etnik Muslim Rohingya dengan penganut Buddha pada 2012 telah menewaskan ratusan orang dan 140 ribu lainnya kehilangan tempat tinggal. Sebahagian besarnya adalah warga Muslim Rohingya. Reuters melaporkan pada 2013, ada yang ditawan oleh geng penyeludup untuk mendapatkan tebusan dan ditahan di kamp-kamp dalam hutan di Thailand, sampai pihak keluarga terpaksa membayar wang tebusan untuk pembebasan mereka.

‘Keperihatinan antarabangsa dilebih-lebihkan’.. kata Thein Sein kepada VOA pada Kamis (20/11) di kediamannya di Nyapyitaw, ibunegara Myanmar. ‘Ini hanyalah cerita media bahawa manusia perahu lari menghindari penyiksaan’.. katanya.
Jelas Thein Sein lagi, ‘banyak orang yang ingin tinggal di Myanmar kerana masih banyak ruang kosong, banyak tempat untuk tinggal dan bekerja’.. ‘Banyak orang menuliskan hal-hal yang negatif dengan niat buruk’, katanya. ‘Organisasi-organisasi antarabangsa juga membantu mereka’.. (Thein Sein adalah jenderal yang meninggalkan tentera untuk memimpin pemerintahan reformis).
Situasi buruk Muslim Rohingya berkembang luas di Myanmar dan mengatakan bahawa mereka tidak memiliki hak kewarganegaraan meskipun sudah turun temurun tinggal di Wilayah Rakhine. Terakhir, berita mengatakan ribuan warga Muslim Rohingya yang sebahagian besarnya tidak memiliki kewarganegaraan berlayar keluar melintasi Teluk Bengal menuju pantai barat Thailand. Dari sana, mereka akan pergi ke negara-negara berdekatan seperti Malaysia.
Pemerintah Thailand menuding pemerintah Myanmar bertanggung jawab atas migrasi ini dan berpendapat bahawa tindakan Muslim Rohingya migrasi adalah untuk menghindari penyiksaan dan kekerasan pemerintah Myanmar.. ‘Masalahnya bermula di Myanmar. Penyebab mereka datang adalah kerana Myanmar tidak menginginkan mereka (Rohingya) dan mereka disiksa serta terpaksa lari kerana kekerasan yang terjadi di sana’.. kata Sanya Prakobphol, Ketua polis didaerah Kapoe,selatan Thailand kepada Reuters.
Jumaat lalu, Presiden AS Barack Obama dalam kunjungannya ke Myanmar menyerukan kepada pemerintah Myanmar untuk memberikan hak yang samarata untuk warga Rohingya.
Myanmar mula diterima oleh masyarakat Antarabangsa (Sebelumnya disisihkan) pada 2011 selepas pemimpin Tentera melancarkan Reformasi dan membentuk pemerintahan rakyat. Namun apa yang masih nyata, secara dasarnya, kekuasaan yang ada masih dipegang oleh Tentera..Siapa Jenderal Thein Sein..?
Dari pelbagai sumber, rujuk lain-lain sumber untuk ketepatan maklumat..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/