Sponsor

Thursday, November 6, 2014

Masjid Baru Menandakan Bersinarnya Islam Di Jepun...


Komuniti Muslim diJepun kini mengalami saat berbahagia kerana telah berdirinya sebuah lagi Masjid ditengah bandaraya Tokyo sebagai tempat untuk umat Islam beribadah. Menurut data yang dkeluarkan di Jepun, Sekitar 120,000 umat Islam di Jepun sedangkan sebelumnya hanya ada dua Masjid sahaja bagi menampung keperlan umat Islam.
Masjid pertama iaitu Masjid Nagoya didirikan pada tahun 1931 dan Masjid Kobe pada tahun 1935. Keduanya yang didirikan oleh imigran muslim yang berhjrah dari India ke Jepun. Kini, sebuah lagi Masjid baru telah didirikan dikenali sebagai Masjid Camii atau disebut dengan Masjid Tokyo.

Khabarnya, Masjid tersebut memiliki rekabentuk yang unik dan sangat menarik. Sebelumnya,masjid tersebut mula didirikan sekitar tahun 1938, namun pembinaannya terhenti kerana tidak mendapatkan dukungan atau pembiayaan dari pemerintah Jepun. Kini, dengan bantuan kewangan yang diberikan oleh pemerintahan Turki, masjid tersebut dibina semula dan berdiri dengan kukuhnya.Dengan berdirinya Masjid Camii ini, diharapkan dapat menjadi tempat bagi umat Islam Jepun untuk melakukan ibadah sehariannya..
Wallahuaklam/pelbagai sumber..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/