Sponsor

Saturday, November 8, 2014

Islam Dan Sekular - Jalannya Tetap Terpisah...

……… Dan masa (Kejayaan dan kehancuran) itu akan kami pergilirkan diantara manusia (agar mereka mendapat pelajaran, dan supaya Allah membedakan antara orang beriman (dengan orang-orang kafir), dan supaya dijadikannya kamu gugur sebagai syuhada ……. (Q.S Ali Imran : 140)
Sekularisme dan Islam sejatinya adalah dua jalan hidup yang terpisah. Sekularisme tercipta dari semangat pemisahan agama dari kehidupan seharian dan meletakkan Tuhan hanya pada sisi-sisi tertentu saja. Dengan maksud lain,Tuhan hanya berkuasa pada sebahagian kehidupan manusia. Sementara di sisi kehidupan yang lain, manusia merasai lebih berkuasa dari Tuhan dengan membina peraturan hidup untuk mengatur manusia lainnya. Dan akhirnya timbullah satu keadaan dimana manusia menghambakan dirinya kepada manusia lainnya. ‘Yang miskin terpaksa tunduk pada yang kaya begitu juga yang lemah, terpaksa tunduk pada yang berkuasa’..
Sekularisme bermula dari Eropah. Masyarakat eropah menganggap Dominasi gereja ketika itu sudah tidak sejalan dengan perkembangan zaman. Ketika itu,Eropah sedang mengalami zaman yang disebut ‘Dark Age’. Muncullah beberapa pemikir baru Eropah dan berpendapat ‘Autoriti gereja’ yang membuatkan mereka ‘terkongkong’ dan berada dalam ‘kegelapan’. (Sejarah mencatatkan, Gereja amat berperanan dan mendominasi seluruh kehidupan masyarakat Eropah dan tidak boleh ada satu pemahaman yang bertentangan dengan aturan Gereja. Pernah ada ilmuwan barat yang mengemukakan pendapat tetapi bertentangan dengan dogma Gereja, maka mereka telah dihukum seperti yang berlaku keatas Coppernicus, Galileo Galilei dan Granado meskipun akhirnya diketahui pendapat mereka ada benarnya). Pada akhirnya, sebahagian masyarakat Eropah mulai memberontak serta ‘melepaskan diri’ dari kongkongan Gereja dan melakukan ‘Revolusi’pada hampir semua bidang termasuk cara berfikir. Antara yang muncul dengan pemikiran baru (Sekular) seperti Charles Darwin, Karl Marx, Adam Smith, Max Weber serta lain-lain.
Bukan sekadar di Eropah, pemikiran yang mereka bina telah berjaya dibawa keluar dan menyebar melalui dasar kolonialisme serta imperialisme. Tidak terkecuali, negara-negara yang diistiharkan sebagai Negara Muslim turut dijamahnya.Timur tengah yang dahulunya dikuasai Sistem kekhalihahan Islam yang membangun pesat sehingga menjangkau Eropah di ‘robek’ dengan dasar penjajahan pemikiran ini. Bukan sekadar penjajahan fizikal malah yang lebih merbahaya adalah ‘melenyapkan jatidiri muslim’ dengan racun ‘sekularisme, demokrasi serta kebebasan dan lain-lain’..

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/