Sponsor

Friday, January 10, 2014

Recep Tayip Erdogen...." Suatu Era Baru tanpa Basyar Assad "...


Satu konferensi perdamaian Pertubuhan Bangsa-bangsa bersatu harus bekerja menyingkirkan Presiden Basyar Al Assad dari kekuasaan kerana kesalahan nya atas kematian puluhan ribu orang....kata Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan di Tokyo 7 Jan 2014.

"Dalam pertemuan Geneva 2, kita harus yakin bahawa semua langkah tidak akan gagal, jadi kita bisa membawa satu perubahan tanpa Basyar Assad"...kata Erdogen merujuk kepada persidangan Geneva yang akan berlangsung akhir bulan ini di Swiss.
Konflik di Suriah telah meragut lebih 130,000 nyawa dan memaksa jutaan lagi meninggalkan rumah mereka untuk menjadi pelarian..."Seseorang yang membiarkan itu terjadi masih berkuasa dipuncak kekuasaan tidak dapat diterima"..kata Erdogen..

Sebanyak 30 negara diundang untuk mengikuti pertemuan itu termasuk Arab Saudi,pendokong utama oposisi Suriah,5 anggota tetap Dewan Keamanan PBB serta Turki, Iraq dan Yordania. Menteri luar Jepun, Fumio Kishida juga dijangka hadir.Kata Erdogen.."sangat penting untuk Jepun ikut serta"...Pemimpin PBB, Ban ki-Moon tidak memasukkan Iran dalam persidangan melibatkan 30 negara itu...

Antaranews.com

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/