Sponsor

Friday, February 26, 2016

Mukhriz - "Gerombolan Pemimpin Kaki Ampu Inilah Sebenarnya Merupakan Pengemudi Yang Sedang Membawa Haluan Umno Tersasar Dari Perjuangan Asal Dalam Membela Dan Mempertahankan Kepentingan Rakyat”..

Bekas Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata, sekiranya benar Tan Sri Muhyiddin Yassin akan digugurkan daripada jawatannya sebagai Timbalan Presiden Umno, ia bakal menjadi paku terakhir buat keranda parti Melayu berkenaan.
Katanya, langkah itu juga akan menguburkan nilai dan prinsip yang "menjadi tunggak kekuatan Umno selama ini".
Jelas ADUN Ayer Hitam itu lagi sekiranya Muhyiddin disingkirkan ia akan menghampakan rakyat Johor kerana beliau dilihat berpotensi untuk dinaikkan pangkat sebagai perdana menteri.
“Semua itu hilang apabila Datuk Seri Najib Razak mengambil tindakan tersebut,” kesalnya.
Kata Mukhriz, ada kemungkinan juga desas-desus penyingkiran Muhyiddin daripada jawatan Umno disebarkan jentera propaganda Presiden Umno untuk melihat reaksi ahli parti itu dan rakyat.
Mesyuarat Tertinggi (MT) Umno akan bermesyuarat petang ini dan difahamkan salah satu agendanya ialah membincangkan kedudukan Muhyiddin.
Tak dapat diterima
Bekas Menteri Besar Johor itu digugurkan daripada jawatan timbalan perdana menteri pada Julai tahun lalu selepas beberapa kali membuat teguran kepada pemimpin atasan berhubung cara kerajaan mengendalikan isu 1MDB. Turut digugurkan bersama Muhyiddin adalah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang ketika itu Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.
Ketika isu itu masih panas, Mukhriz dilihat berpihak kepada Muhyiddin dan Mohd Shafie. Selain itu bapa Mukhriz, Tun Dr Mahathir Mohamad juga menjadi antara pengkritik Najib paling lantang. Mukhriz berkata, apa jua alasan yang diberikan oleh MT Umno untuk menyingkirkan Muhyiddin, ia tidak boleh diterima memandangkan Ketua Bahagian Umno Pagoh itu dipilih dalam pemilihan parti. "Dakwaan bahawa timbalan presiden tidak membantu presiden, malah mengkritik presiden cukup untuk dijadikan alasan supaya diambil tindakan, tidak boleh diterima sama sekali.” katanya.
Malah Mukhriz mengegaskan perlembagaan Umno tidak menghalang ahli dan pemimpinnya mempersoalkan isu yang dibangkitkan rakyat. “Ia adalah tunjang kepada perkhidmatan kepada rakyat. Maka, tindakan mempersoalkan isu besar untuk diperhalusi secara bersama tidak boleh dianggap salah,” katanya.

Bakal jadi pendakwa
Mengulas lanjut, Mukhriz berkata tanpa melihat diri sendiri, sebilangan pemimpin tertinggi Umno tanpa segan silu memperlekehkan teguran akar umbi sebaliknya ia dilihat sebagai cubaan memecahbelahkan kekuatan parti.“Hakikatnya, gerombolan pemimpin kaki ampu inilah sebenarnya merupakan pengemudi yang sedang membawa haluan Umno tersasar dari perjuangan asal dalam membela dan mempertahankan kepentingan Rakyat,” katanya.
Walaupun berharap MT Umno tidak mengambil tindakan terhadap Muhyiddin, Mukhriz berkata beliau "tidak menaruh harapan tinggi" kepada mereka kerana menganggapnya sebagai "kaki ampu" atas alasan kononnya melakukan demi kebaikan Umno.“Ini kerana kenyataan-kenyataan dikeluarkan beberapa ahli MT kebelakangan ini yang lebih bersifat mengampu presiden dan menghalalkan kebatilan.“Saya percaya sebilangan mereka bakal menjadi 'pendakwa-pendakwa' yang juga ingin membuktikan jasa dan peranan dalam mempertahankan presiden,” katanya.MK/26 Feb 2016

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/