Sponsor

Thursday, October 23, 2014

Jejak – Detik Terakhir ‘Singa Padang Pasir’ Umar Mukhtar Di Tali Gantung..!..

Setelah ditawan tentera kuffar Itali, Umar Mukhtar diperintahkan supaya menulis surat kepada para pejuang Mujahidin agar mereka segera menghentikan peperangan dan meminta mereka menyerah diri. Namun pada diri Umar Mukhtar, ugutan seperti itu tidak dapat melemahkan nya. Keengganannya berbuat demikian, maka Umar Mukhtar telah mengalami penyiksaan yang amat keras diluar batas kemanusiaan.


Sehingga akhirnya, pada 15 September 1931, Umar Mukhtar dibawa kemuka pengadilan dengan rantaian besi dipergelangan tangan dan kaki. Dikawal ketat dan disaksikan oleh seluruh Panglima Perang tentera Kuffar tertinggi, keputusan perbicaraan sudah diduga terlebih awal. Umar Mukhtar didapati bersalah dan dijatuhi hukuman mati ditali gantung.

Semasa penghakiman berlangsung keatas Umar Mukhtar, berlaku dialog antara Panglima Perang kuffar Itali terhadap Umar Mukhtar...

Dialog..
Itali – ‘Kenapa Anda memerangi Itali’..?
Umar –“Itu demi Agama dan Tanahair saya”..!..

Itali – ‘Bagaimana keyakinan Anda sehingga sampai berkata seperti itu’..?
Umar – “Kerana kalian adalah penjajah dan dalam hal ini perang diwajibkan keatas kami”..!

Itali – ‘Apa yang membuat Anda mempunyai kekuasaan dan berapa lama Anda dapat memerintahkan pasukan Anda agar tunduk kepada kami dan menyerahkan senjata mereka’..?
Umar - “Tidak mungkin saya melakukan hal itu. Kami pejuang yang sudah berniat dan bersumpah ‘Demi Allah” bahawa semua kami akan mati satu per satu. Kami sesekali tidak akan menyerah....”
Pada 15 September 1931 Umar Mukhtar pun diputuskan bersalah oleh pengadilan dan dijatuhi hukuman mati di tali gantung. Mendengar keputusan tersebut, Umar Mukhtar berkata, “Sesungguhnya keputusan itu hanyalah milik Allah.... Inna lillahi wainna ilaihi rajiun.”

Berita dijatuhkan hukuman mati terhadap Umar Mukhtar tersebar dengan cepat ke penjuru dunia. Berbagai reaksi diterima antara simpati dan sokongan silih berganti berdatangan. Khusus dinegara kelahirannya sendiri, Libya. Banyak lelaki, wanita serta pemuda dengan ikhlas dan sanggup bergalang nyawa demi menebus kematian Mujahid Agung mereka, Umar Mukhtar. Namun tidak pada Panglima Perang Itali, bagi mereka Umar Mukhtar amat berharga dan tidak boleh digantikan dengan sesiapa.

Rabu 16 September 1931 (1 Jamadil Awwal 1350 H), di kota Saluq, pelaksanaan hukuman gantung sudah disiapkan. Diundang 20 ribu para tetamu serta ahli keluarga dan tahanan politik dari berbagai wilayah untuk melihat proses penggantungan pemimpin mereka. Ditanah lapang tempat pergantungan dipenuhi dengan tentara-tentera Kuffar Itali serta senjata lengkap.

Jam 9.00 pagi, Umar Mukhtar diiring ketali gantung. Dari raut wajahnya, ‘tiada keluh kesah atau gundah gulana’ apatah lagi berduka. Wajahnya sentiasa menampakkan senyuman. Umar Mukhtar redha dengan ketentuan Ilahi. ‘Bahagia menanti kesyahidannya dalam mempertahankan Agama dan tanahairnya’.. Mungkin padanya, ‘Para Kuffar dan pengecut tidak mampu menumbangkannya di Medan pertempuran, hanya sekadar berani ketika dirinya sudah tidak bersenjata’..

Sebelum ‘tali’ dikalungkan kelehernya, Umar Mukhtar menoleh kepada para Mujahid seraya berkata.. ‘Wahai para mujahidin, janganlah kalian semua berputus asa dari rahmat Allah, kerana Allah akan menolong kalian dari penjajah dan perampas ini, dan Allah akan menolong agamanya, Islam untuk kalian. Kami tidak akan menyerah. Kami hanya punya dua pilihan, menang atau mati. Ini bukan berakhirnya perjuangan kami. Generasi berikutnya akan mengikuti jejak kami. Sedangkan saya, sesungguhnya umur saya lebih panjang dari umur mereka yang menggantung saya’...

Ketika ‘tali’ sudah melilit di lehernya, dengan tenang Umar Mukhtar mengumandangkan adzan dan membaca bahagian terakhir dari surah Al-Fajr.. ‘Hai jiwa nan tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya’..

Detik berlalu, roh Mujahid Agung serta kekasih Allah ini telah kembali kepada Penciptanya, Allah SWT. Terdengar dari suara Penjajah Kuffar Itali dengan memberi ancaman,.. ‘siapa saja yang menampakkan kesedihan dengan kematian Umar Mukhtar maka akan disiksa oleh tentera penjajah’...Tetapi apa yang nyata, ‘Kesedihan tetap menyelubungi semua yang hadir malah ada yang sanggup disiksa’..

Wallahuaklam..Dikongsi dari pelbagai sumber, rujuk lain-lain sumber untuk ketepatan maklumat..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/