Sponsor

Tuesday, October 7, 2014

'Hati Orang Yahudi' Lebih Keras Dari Batu..!..

Surah Albaqarah/ayat 74-Maksud:
"Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Pada hal diantara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan".
Ayat ini menjelaskan betapa kerasnya 'Mentaliti' kaum bani Israel setelah mereka menerima berbagai-bagai nikmat kurniaan Allah serta nasihat yang disampaikan oleh Nabi Musa As. Nyata sekali segala Nikmat dan Nasihat yang baik tidak memberi bekas untuk mereka tunduk bersyukur kepada Allah malah mereka mendustainya.
‘Hati-hati’ mereka laksana batu bahkan lebih keras dari itu. Diantara batu-batu itu pun masih ada yang berlubang kerana titisan air, ada yang sehingga mengalir air sungai serta mata air yang menjadi tempat untuk manusia dan haiwan ternakan meminumnya tetapi ‘hati-hati’ bangsa Yahudi tidak pernah berubah menjadi baik dengan nasihat dan peringatan dari Allah. Mereka tidak diresapi hidayah kebenaran sehingga segala tanda kekuasaan Allah yang sah nyata didepan mereka dengan petunjuk para Rasul, mereka tetap mengingkarinya dan mereka pula membuat kerusakan yang lebih besar.  
Maka, adil-lah sekiranya ‘hati-hati’ orang yahudi diumpamakan seperti batu kerana yang dinamakan batu ini tidak dapat di lembutkan dengan api. Dan benda yang paling beku ini sememangnya batu. Besi mahu pun tembaga dapat juga dilenturkan dengan api. Batupun masih ada yang berlekok dengan titisan air, tetapi ‘hati’ orang Yahudi bukan saja lebih keras dari batu, malah tidak memiliki ‘hati’ untuk menampakkan cahaya kebenaran..
Tiang Seri

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/