Sponsor

Saturday, October 11, 2014

[Bergambar] - Haiwan Menjadi Korban ‘Persembahan’ Yang Mengerikan..?..


Ngeri, Pembantaian Hewan Kurban untuk Dewi Gadhiami di Nepal
Nepal memang terkenal dengan ritual pembantaian binatang ternak yang sangat brutal. Ketika perayaan persembahan kepada Dewi Gadhiami, ribuan binatang ternak di korbankan dalam upacara ini. Begitu banyaknya haiwan menjadi korban akibat di ‘pancung’ sehingga menyebabkan tempat berlangsungnya upacara tersebut tidak ubah seperti danau darah.
Upacara yang amat menghayat hati ini di rayakan di Desa Bariyapur, terletak di bahagian selatan Nepal. Upacara yang di adakan selama dua hari berturut-turut ini  mempersembahkan ribuan binatang ternak berupa sapi dan kambing. Puluhan penyembah Dewi Gadhiami terdiri dari lelaki akan membawa golok tajam dan bersiap sedia ‘memancung’ leher-leher haiwan ini. Dengan sekali ‘hayunan’, leher-leher haiwan korban akan berjatuhan dan adakalanya, sebahagian dari haiwan korban tersebut masih kelihatan berdiri ketika kepalanya sudah gugur ke bumi.. ‘Satu pemandangan yang cukup mengerikan’..
Menurut kepercayaan mereka, upacara ini mendatangkan barokah bagi masyarakat setempat. Sebagai insan yang masih memperhatikan nilai-nilai murni terhadap sesama makhluk yang masih hidup, kita yakin Tuhan tidak akan rela menyaksikan tindakan seperti ini apatah lagi untuk memberkatinya. Tapi apakan daya..?..
Melalui foto-foto ini, tentu kita dapat menilai sendiri, Apakah benar upacara ini mempunyai nilai-nilai murni dalam agama..?.. tentunya tidak..!.. Yang terlihat adalah suasana kekejaman yang dilakukan manusia terhadap makhluk yang bernyawa. Mereka yang datang dalam keadaan bersukaria sambil memenggal kepala binatang tanpa rasa kasihan. 

Dari itu, bandingkanlah bagaimana Islam menganjurkan cara dan bagaimana  haiwan korban diperlakukan untuk perayaan Hari Raya ‘Idul Adh-ha...

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/