Sponsor

Friday, January 2, 2015

Wang bantuan Banjir, 'MB Cakap Lain, Exco Cakap lain'..Mana Satu Betoi Ni..?

Menteri Besar (MB) Selangor Mohamed Azmin Ali mengesahkan sumbangan RM100,000 untuk mangsa banjir di Perak diterima Pejabat MB Perak.
Katanya, pejabat MB Perak itu sendiri mengesahkan penerimaan cek itu yang diserahkan wakil kerajaan Selangor awal minggu ini. "Saya tidak ada maklumat itu (cek ditolak) kerana faktanya ialah, cek sudah pun diserahkan kepada pejabat MB, ada cop pengesahan penerimaan.
"Saya percaya bantuan ini akan dimanfaatkan untuk mangsa banjir di Perak," katanya kepada pemberita di lobi bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Shah Alam, hari ini.
Perak semalam didakwa enggan menerima sumbangan itu, lapor media rasmi negeri Selangorkini memetik kenyataan Exco Wanita dan Kebajikan Selangor, Dr Daroyah Alwi.
Daroyah berkata dana itu tidak dapat disalurkan bagi meringankan beban mangsa banjir. "Saya tidak mahu komen tentang laporan itu kerana berdasarkan maklumat yang saya dapat, dan saya sendiri yang mengarahkan cek itu diserahkan dengan tangan kepada Pejabat MB Perak," kata Azmin.
Katanya, semasa serahan cek itu beliau tidak dapat datang ke Perak dan hanya menyerahkannya melalui wakil kerajaan negeri. "Bagi negeri lain saya ada kesempatan untuk turun sendiri dan serahkan secara terus kepada Kelantan, Terengganu sendiri dan wakil Pahang. "Saya tidak melihat ini satu masalah bagi Perak dan pengesahan penerimaan juga saya terima," katanya.
Semalam, Daroyah dilaporkan berkata, pihaknya kesal Perak mengamalkan politik sempit walaupun berada dalam keadaan bencana ketika ini. “Seperti di Terengganu, kita dimaklumkan wang berkenaan akan diuruskan badan bukan kerajaan (NGO), yang mana itu adalah cara matang dan betul.“Buat masa ini, kita masih belum ada keputusan bagaimana sumbangan itu boleh disalurkan kepada mangsa banjir Perak. Mungkin kita akan salurkan kepada NGO, tetapi segalanya akan diputuskan pejabat Datuk Menteri Besar,” katanya seperti dipetik laporan Selangorkini.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sementa itu ketika ditemui pemberita di SUK tadi meminta media merujuk semula perkara itu dengan Pejabat Menteri Besar.
"Periksa dengan Pejabat MB. Mungkin itu yang terkini," katanya.
Beliau bagaimanapun mempertahankan dakwaan asalnya semalam yang mengatakan Perak menolak sumbangan daripada Selangor."Itu semalam. Mungkin ada komunikasi antara Pejabat MB Perak dan Selangor. Setakat hari ini saya tidak dapat lagi maklumat tersebut," katanya. 
–TMI/2 Januari, 2015.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/