Sponsor

Thursday, January 1, 2015

Tragedi AirAsia – ‘Cari punca Tak Jumpa’..?

Tragedi yang menimpa AirAsia QZ 8501 meninggalkan beberapa persoalan penting. Antaranya, Apakah punca menyebabkan Pesawat itu terhempas dan mengorbankan semua 162 penumpang termasuk Juruterbang dan Krunya. Kemungkinan jawapannya ada pada dua fakta. Faktor cuaca atau faktor manusia..?
Dari beberapa sumber mengesahkan Cuaca Buruk laluan yang dilalui QZ 8501 menuju singapura tidak boleh diabaikan. Fakta menunjukkan Juruterbang AirAsia memohon kebenaran untuk menaikkan ketinggian pesawat demi mengelakkan cuaca buruk. Namun menara kawalan gagal memberi kebenaran ketika itu, setelah itu pesawat berkenaan terus hilang kesan dari pusat kawalan.
The Strait Time Singapore menampilkan grafik yang menunjukkan posisi pesawat AirAsia QZ 8501 (dalam beberapa detik) sebelum terjadinya kecelakaan tersebut.
AirAsia 8501 berada di ketinggian 32,000 kaki, kedudukan yang paling rendah. Di atas AirAsia 8501 terdapat tujuh lagi pesawat lain. Dari Grafik ini, memang logik akal dan boleh diterima jika menara kawalan tidak membenarkan Juruterbang menaikkan ketinggian Pesawat memandangkan terdapat banyak Pesawat lain diatasnya. Dari sinilah akan ‘bermulanya’ kaji selidik yang perlu dilakukan.
Persoalan lain yang menjadi tandatanya..?
1.    Mengapa Pesawat AirAsia 8501 diberikan kebenaran untuk terbang pada hal jadual penerbangan ketika itu begitu padat sekali.Catatan cuaca juga terdapat ‘Tanda Merah’ pada ketika itu.?
2.    Mengapa jadual penerbangan tidak boleh ditunda kepada waktu lain memandangkan faktor-faktor diatas.?
Membenarkan pesawat terbang dalam suasana kepadatan penerbangan lain (waktu yang sibuk) dan pada ketika cuaca buruk dianggap satu keputusan yang salah. Lihat semula pada grafik, dalam keadaan cuaca buruk, Juruterbang memerlukan ruang yang lebih luas dan lebih tinggi untuk mengelak kecelakaan. Namun hal itu tidak diperolehinya meskipun Juruterbang mempunyai ‘pengalaman’ luas dalam menerbangkan pesawat.
Masaalahnya apa..?
Pihak penyiasat boleh memberikan apa pun alasan yang munasabah dan komprehensif punca berlakunya tragedi ini. Tapi persoalannya, perkara ini tidak akan terhenti disitu saja. Tragedi AirAsia bukan Cuma sekadar AirAsia, tapi juga yang terkorban dan nasib yang menimpa keluarga mangsa..?

Puncanya apa..?. Pengurusannya atau pelaksananya..?

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/