Sponsor

Sunday, January 18, 2015

Apa Kata Bintang Bola sepak Ternama Eropah (Eric Cantona) Mengenai Charlie Hebdo..?

Isu yang melibatkan Charlie Hebdo bukan saja memancing kemarahan umat Islam sedunia malah menarik perhatian bekas bintang bolasepak Eropah (Manchester United) terkenal, Eric Cantona. Dalam wawancara bersama stesyen Euronews yang disiarkan Today’s Sopinion (15 Jan 2015), Eric Cantona  memberikan reaksi dengan menyatakan kekesalan terhadap majalah Charlie Hebdo yang menyiarkan kebencian terhadap Islam melalui gambar-gambar yang menghina Nabi Muhammad.
Dalam wawancara itu, Eric Cantona mengatakan, “Langkah yang diambil majalah Charlie Hebdo, menerbitkan ulang gambar-gambar yang menghina Nabi Muhammad hanya akan menambah kemarahan 1.5 million penduduk bumi”. Cantona juga menyatakan keyakinannya bahawa 90% umat Islam merasa malu dan tidak selesa dengan peristiwa yang baru terjadi. Menurutnya, hal yang sama pernah dilakukan penganut Katolik terhadap semua bioskop.

Cantona turut menyatakan, “Yang ingin ku tekankan adalah jangan sampai kita melemparkan semua perkara itu kepada Islam. Kalau yang kita fikirkan hanya kejadian terakhir ini saja, maka kita akan lupa yang sudah sudah. Kita harus sedar, banyak sekali berlaku keganasan di mana-mana dan mereka tidak ada hubungannya dengan agama Islam sama sekali”..
Mengakhiri wawacaranya, Eric Cantona melengkapkan kata-kata dengan satu pesanan ...“Seorang Muslim adalah warga negara, sama seperti aku dan kita semua. Tidak benar kalau kita masukkan mereka semua dalam satu keranjang”...


Pelbagai sumber/Dt

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/