JAKARTA – Pesawat syarikat penerbangan
milik Indonesia, AirAsia Indonesia QZ8501 yang hilang sejak awal pagi kelmarin
disahkan terpaksa menempuh cuaca buruk selepas permintaan juruterbang untuk
terbang lebih tinggi bagi mengelak awan tebal tidak dibenarkan pusat kawalan
trafik udara (ATC).
Dalam komunikasi terakhir dengan ATC
iaitu enam minit sebelum pesawat itu hilang, salah seorang juruterbangnya
meminta kebenaran untuk membelok ke kiri dan mendaki dari ketinggian 32,000
kaki ke 38,000 kaki bagi mengelak cuaca buruk.
Pengarah AirAsia Indonesia, Bambang
Tjahjono berkata, permintaan juruterbang berkenaan terpaksa ditangguhkan
sementara oleh ATC kerana terdapat sebuah lagi pesawat yang terbang pada
ketinggian 34,000 kaki. “Apabila ATC mahu memberi kebenaran,
pesawat QZ8501 telah hilang,” katanya.
Pesawat QZ8501 disahkan hilang pukul
7.24 pagi kelmarin selepas ia terputus hubungan dengan ATC setelah meminta
kebenaran untuk naik ke paras ketinggian 38,000 kaki bagi mengelak awan hujan. Kapal terbang jenis Airbus A320-200 itu
dalam penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Surabaya di Jawa Timur
Indonesia menuju ke Singapura. Pesawat tersebut membawa seramai 162
penumpang dan kru terdiri daripada 155 warga Indonesia, tiga Korea Selatan dan
masing-masing seorang dari Malaysia, Singapura, Perancis serta Britain.
Sementara itu, beberapa pakar
penerbangan percaya kemungkinan pesawat berkenaan berdepan situasi yang
dikenali sebagai ‘sel ribut hitam’ yang menyebabkan pembentukan ais di tolok
kelajuan yang dikenali sebagai tiub pitot. Pembentukan ais itu disahkan sebagai
punca nahas sebuah pesawat penerbangan AF447 milik Air France yang terhempas di
Lautan Atlantik ketika dalam penerbangan dari Rio De Janeiro, Brazil menuju ke
Paris pada tahun 2009.
Seorang pakar penerbangan, Geoffrey
Thomas berkata, beliau telah berjumpa dengan beberapa juruterbang berpengalaman
yang percaya pesawat QZ8501 berhadapan cuaca buruk tetapi terbang terlalu
perlahan untuk mengelak keadaan berkenaan.“Pesawat QZ8501 terbang terlalu
perlahan iaitu 100 knots (185 kilometer sejam) lebih perlahan daripada kelajuan
yang sepatutnya. Terbang perlahan pada ketinggian tersebut sangat bahaya.“Beberapa juruterbang percaya kru
pesawat QZ8501 cuba mendaki bagi mengelak cuaca buruk tetapi entah bagaimana,
mereka terbang terlalu perlahan .“Ini boleh menyebabkan pesawat menjadi
pegun sama seperti yang menimpa pesawat Air France AF447,” katanya.
Menurutnya, dia memperoleh plot radar
yang menunjukkan pesawat itu berada pada ketinggian 36,000 kaki dan mendaki
pada kelajuan 353 knot (653 kilometer sejam) iaitu 100 knot lebih perlahan.“Pesawat ini sepatutnya mendaki pada
kelajuan kira-kira 453 knot (839 kilometer sejam) dan jika bacaan radar ini
benar ia menunjukkan pesawat berkenaan terbang terlalu perlahan,” jelasnya.
Tambah Thomas lagi, keadaan seperti itu
tidak sepatutnya berlaku kepada pesawat jenis Airbus A320-200 tersebut yang
dilengkapi dengan pelbagai peralatan canggih.“Kemungkinan kejadian ini mempunyai
kaitan dengan keadaan cuaca yang ekstrem.“Mungkin ada sesuatu yang berlaku
sehingga menyebabkan pesawat ini terbang terlalu perlahan.“Jika sebuah pesawat terbang terlalu
perlahan pada ketinggian tersebut yang mempunyai udara yang nipis, sayap kapal
terbang akan kehilangan daya angkat menyebabkan ia pegun dan terhempas,”
jelasnya. – Agensi/Kosmo 30 Disember 2014
0 comments:
Post a Comment