Sponsor

Monday, February 2, 2015

183 Anggota Ikhwan Muslimin Di Jatuhi Hukuman Mati Oleh Mahkamah Mesir..

Pengadilan Mesir Hukum Mati 183 Anggota Ikhwanul Muslimin
Mahkamah Mesir pada Isnin 2 Februari 2015 sekali lagi menjatuhkan hukuman mati terhadap 183 penyokong Ikhwan Muslimin yang dianggap Pemerintah Mesir sebagai pengganas. Mereka didakwa memainkan peranan penting membunuh 16 anggota polis keamanan Mesir di Kota Kardasa pada bulan Ogos 2013 ketika mengikuti demontrasi menentang Regim Kudeta yang menggulingkan Presiden Mesir, Dr Mohammad Morsi. Menurut sumber, 34 anggota Ikhwan Muslimin lainya dijatuhi hukuman penjara seumur hidup.
Mesir dibawah pimpinan Fatah As Sisi terbukti telah melakukan satu tindakan keras dan zalim dalam sejarah moden dunia terhadap anggota Ikhwan Muslimin semenjak runtuhnya politik Presiden Morsi. Morsi adalah Presiden pertama Mesir yang terpilih melalui pilihanraya bebas setelah sekian lama terbelengu dengan pemerintah tentera selama berdekad. Semenjak itu, ribuan anggota Ikhwan Muslimin telah ditangkap dan dipenjarakan.
Fatah As Sisi yang menjawat jawatan Presiden Mesir pasca Kudeta menggambarkan Ikhwan Muslimin sebagai ancaman pengganas utama Negara itu dan berterusan melakukan kekerasan terhadap sebuah Organisasi Islam yang dianggap tertua di Mesir.
Meskipun pemimpin-pemimpin Ikhwan Muslimin menegaskan komitmen mereka terhadap perdamaian serta tidak mengancam politik di Mesir, Namun kebimbangan terhadap kebangkitan Ikhwan Muslimin sentiasa menghantui Fatah as Sisi yang terkenal dengan keangkuhan serta berperanan sebagai ‘tali barut’ yahudi dan barat.

Pelbagai sumber.

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/