Sponsor

Sunday, May 17, 2015

Hakim-Hakim Mesir Menjadi Sasaran Penembak Selepas Keputusan Hukuman Mati Terhadap Muhamad Mursi..?

Sekumpulan lelaki bersenjata yang tidak dikenali menembak mati tiga hakim Mesir pada Sabtu (16/5/2015) di wilayah Semenanjung Sinai yang bergolak di mana pasukan junta Mesir memerangi pejuang Islam.
Serangan juga telah mencederakan tiga hakim lainnya di ibukota El-Arish dan serangan itu terjadi beberapa jam setelah sebuah pengadilan di Kairo menjatuhkan hukuman mati terhadap presiden sah Mesir, Muhammad Mursi.- berita AFP.
Pihak Polis mengatakan, hakim diserang ketika mereka berkenderaan dari kota Ismailiya menuju El Arish untuk menghadiri sidang pengadilan. Setelah serangan terjadi, pihak kementerian dalam negeri Mesir menempatkan anggota polis di seluruh negeri bagi mengawal keadaan.
Namun,tidak jelas apakah serangan tersebut berkaitan rapat dengan situasi kemarahan terhadap hukuman mati yang dikenakan terhadap Muhammad Mursi dan sehingga kini belum ada mana-mana organisasi mengaku bertanggung jawab atas serangan itu.
Parti pendukung Mursi, Ikhwanul Muslimin telah dilarang oleh penguasa kudeta Mesir dan dilabelkan sebagai sebuah organisasi “pengganas”. Semenjak Mesir di bawah kekuasaan Kudeta pimpinan Fatah As Sisi, ratusan anggota dan para pendukung Ikhwan Muslimin  ditangkap dan dipenjarakan. Semenjak itu juga rakyat Mesir tidak putus-putus bangkit untuk melawan Regim Mesir yang dianggap Zalim dan menindas..
Dari pelbagai sumber..

0 comments:

Post a Comment

http://penburukonline.blogspot.my/